عنوان پایان‌نامه

مدیریت بحران در قیام کربلا با تکیه بر آموزه های اهل بیت علیهم السلام



    دانشجو در تاریخ ۱۱ آبان ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مدیریت بحران در قیام کربلا با تکیه بر آموزه های اهل بیت علیهم السلام" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72310;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002237;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72310;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002237
    تاریخ دفاع
    ۱۱ آبان ۱۳۹۴
    دانشجو
    مرضیه امینی
    استاد راهنما
    حامد پوررستمی

    با توجه به انحراف مسلمانان در مسئله ی خلافت رسول خدا(ص)، جامعه اسلامی همواره با پدیده¬های بحرانی روبرو بوده است.در واقعه کربلاء این انحراف عمیق¬تر شد و جامعه اسلامی را در همه¬ی زمینه¬ها، با موقعیت بحرانی روبرو کرد. لذا در این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش هستیم که اصول و راهکارهای اهل بیت(ع) در مدیریت بحران قیام کربلاء چیست؟برای شناخت و فهم بهتر بحران¬های فراروی قیام کربلاء به ریشه¬یابی و تحلیل بحران¬ها در زمینه¬های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و معنوی، نظامی پرداخته-ایم. اصول و راهکارهای مدیریت بحران اهل بیت(ع) را در پنج مرحله¬ی پیش¬بینی بحران، پیشگیری از وقوع بحران ، مهار بحران ، عادی¬سازی و بازسازی بحران بررسی کرده¬ایم. امام علی(ع) با شناسایی بحران-های جامعه اسلامی، فتن و بحران¬های بنی¬امیه را پیش¬بینی و به مردم گوشزد کرده بود. امام حسین(ع) با مخالفت علنی خود با ولایتعهدی یزید تلاش کرد از وقوع بحران پیشگیری کند. برنامه¬ریزی و اقدام سریع و قاطع برای مهار بحران ، سازماندهی تیم مدیریت بحران، اطلاع رسانی سریع،ارتباطات مؤثر درون سازمانی و کنترل اطلاعات، جذب حداکثری و ... از جمله راهکارهای امام حسین(ع) برای مهار بحران در عرصه سیاسی است. در عرصه اجتماعی امام حسین(ع) از طریق برخورد قاطع با بحران بی¬عدالتی ، احیای روحیه¬¬ی مسئولیت¬پذیری اجتماعی – دینی در خواص و نخبگان ، برابری و مساوات و در عرصه فرهنگی و معنوی نیز با هدایت و تربیت، خدامحوری ، بدعت ستیزی، احیای روحیه حق¬گرایی، شهادت طلبی و .... به کنترل بحران¬های این عرصه پرداخت. با اقداماتی مانند تدابیر هوشمندانه برای حفاظت از مراکز غیرنظامی، انگیزش، هماهنگی و... به مهار بحران نظامی در واقعه کربلاء پرداخت. برخورد قاطعانه با عناصر اصلی بحران¬(یزیدیان) با رویکرد تخریبی – تحقیری، تبیین جایگاه اهل بیت(ع) برای مردم شام با رویکرد ارشادی، مطالعه و بررسی بحران برای کوفیان با رویکرد تنذیری _تنبیهی توسط امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) زمینه را برای بازگشت به شرایط عادی و بازسازی بحران فراهم کرد. شیوه ی پژوهش توصیفی-تحلیلی است. واژگان کلیدی : بحران ، مدیریت بحران ، قیام کربلاء ، اهل بیت(ع)
    Abstract
    According to the deviation of Muslims in the Caliphate of the Prophet Mohamad (PBUH) has been faced the Muslim community with crisis phenomena. In the event of Karbala was deeper this deviation and faced Islamic society in all aspects with a crisis situation. Therefore, this study seeks to answer the question that what is the principles and guidelines of Ahle Bayt (AS) in crisis management of Karbala uprising? So that here is notice to better understanding and analysis of the crisis that are facing the rise of Karbala to the roots of the crisis in the political, social, cultural and spiritual, paid military. Principles and policies of crisis management of Ahle Bayt (AS) are reviewed in five stages to predict the crisis, prevention of crisis, crisis, and crisis normalization. Imam Ali (AS) warned Islamic society by identifying crises and had predicted the crises of Bani Omaye. Imam Hussein (AS) tried to prevent the crisis by his public opposition to the sovereignty of Yazid. Planning and quick and decisive action to stem the crisis, organization of the crisis of management team, rapid notification, effective communication within the organization and control of information, including strategies for maximum absorption were Imam Hussein (AS) policies for the crisis management in the political arena. In the social realm Imam Hussein (AS) controlled the crisis through a firm dealing with injustice crisis, revive the spirit of social responsibility - religious elite, equality and cultural and spiritual guidance and training, God centeredness, heresy, anti, the revival of right-oriented spirit, martyrdom etc. With some activates were controlled military crisis in the event of Karbala such as smart measures to protect civilian centers, motivation and coordination. To deal decisively with the main elements of the crisis (Yazidiyan) were prepared by destructive approach, establish the position of Ahle Bayt (AS) for the Sham people with guided approach, studying and reviewing the crisis for Kofi people approach by Imam Sajjad (AS) and Hazrat Zeinab (SA ) that provided the groundwork for a return to normality situation and reconstruction of the crisis. Way of the study is cross-sectional. Key words: Crisis, crisis management, Karbala uprising, Ahle-Bayt (AS)