عنوان پایاننامه
بررسی تعیین کننده های سرمایه ای و رفتاری سلامت
- رشته تحصیلی
- علوم اجتماعی - جمعیت شناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70543;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4826
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- مسعود کوچانی اصفهانی
- استاد راهنما
- حسین محمودیان
- چکیده
- چکیده سلامت وضعیت مطلوبی است که انسان¬ها همیشه در پی حفظ و ارتقاء آن بوده¬اند. در طول تاریخ وضعیت سلامت فردی و عمومی متاثر از عوامل گوناگونی بوده است. بر اساس تئوری انتقال اپیدمیولوژیک، انتقال سطوح بالای مرگ و میر به سطوح پایین طی سه مرحله رخ داده است که در آن به ترتیب قحطی، طاعون و بیماریهای اپیدمیولوژیک، بیماریهای عفونی و انگلی و بیماریهای مزمن عوامل عمده مرگ و میر در مراحل اول تا سوم بوده است. بنابراین، در پی انتقال علل مرگ و میر، رفتارهای مرتبط با سلامت در دنیای امروزی از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار شده است. هدف از تحقیق حاضر، بررسی تعیین کننده¬های سرمایه¬ای و رفتاری سلامت دانش¬آموزان است. به این منظور، چارچوب نظری بر اساس نظریه بوردیو در نظر گرفته شده و مدل نظری متشکل از سرمایه¬های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، رفتارهای مرتبط با سلامت و وضعیت سلامت براساس آن تدوین شده است. جامعه آماری تحقیق، دانش¬آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهر شیراز است که با استفاده از نمونه گیری تصادفی، نمونه¬ای 391 نفری از دانش¬آموزان با شیوه پیمایش و با استفاده از ابزار پرسشنامه مورد مطالعه قرار گرفته است. برای تحلیل توصیفی متغیرها و بررسی استنباطی فرضیههای تحقیق از نرم افزارهای SPSS و AMOS استفاده شده است. بررسی شاخصهای برازش مدل نشان داد، که مدل مورد بررسی با کمی اصلاحات از برازش مناسبی برخوردار است و نتایج آن از قابلیت اعتماد لازم برخوردار است. نتایج حاصل از مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد که سرمایه اقتصادی دانش¬آموزان به صورت مستقیم بر سرمایه فرهنگی و به صورت غیرمستقیم بر سرمایه¬های اجتماعی، رفتارهای مرتبط با سلامت و وضعیت سلامت آنها تاثیر مثبت دارد. سرمایه فرهنگی به صورت مستقیم بر سرمایه اجتماعی و به صورت غیرمستقیم بر رفتارهای مرتبط با سلامت و وضعیت سلامت آنها تاثیر مثبت دارد. سرمایه اجتماعی به صورت مستقیم بر رفتارهای مرتبط با سلامت و به صورت غیرمستقیم بر وضعیت سلامت آنها تاثیر مثبت می¬گذارد و در نهایت رفتارهای مرتبط با سلامت به صورت مستقیم بر وضعیت سلامت دانش آموزان تاثیر می¬گذارد. به¬طورکلی نتایج تحقیق تائیدکننده نظریه بوردیو بود. واژگان کلیدی: سلامت، رفتارهای مرتبط با سلامت، سرمایه اقتصادی، سرمایه اجتماعی، سرمایه فرهنگی
- Abstract
- Abstract Heath is a desirable status that human being always tries to protect and promote it. Throughout the history, the individual and public health has been affected by different factors. Based on theory of epidemiological transition, transformation from high levels of mortality to low levels occurred in three steps; famine and pestilence, during which mortality is high and fluctuating, receding pandemics, during which life expectancy rises considerably and degenerative and man-made diseases, during which the pace of the mortality decrease slackens. After that, a next step added to that as fourth step in which main causes of death and health disorder are lifestyle and health-related behaviors. So, in the world today, healthrelated behaviors are very significant to determine health today. The aim of this paper is the study capital and behavioral determinants of health among students. For this purpose, we regulated a theoretical framework and model based on the Bourdieu’s theories include economic, social and cultural capital, health-related behaviors and health status. Statistical population was high school students of city of Shiraz and using Cochran’s formula and random sampling, selected a sample of 391 students. Researching method and research instrument were survey and questionnaire respectively. To analyze the variables and testing model we used T-test, one-way ANOWA and correlation analysis using SPSS and structural equation modeling using AMOS. The result of structural equation modeling showed economic and cultural capital effect on health-related behaviors and health status indirectly. Social capital effects on health-related behaviors directly and health status indirectly. And health-related behaviors effect on health status directly. All of the effects were positive and increasing economic, social and cultural capitals cause promotion of health-related behaviors and health status of students. Moreover, increase health-related behavior will lead to improved health status. Results of this paper supported Bourdieu’s theory on capitals, lifestyles and health as a part of biological capital. Keywords: Health, health-related behavior, economic capital, social capital, cultural capital