عنوان پایاننامه
بررسی توصیفی سیر و سلوک عرفانی زنان مسیحی بگینی با تکیه بر آرای مشتیلد ماگدبورگی
- رشته تحصیلی
- الهیات و معارف اسلامی-ادیان و عرفان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2397ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73204;کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2397ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73204
- تاریخ دفاع
- ۲۷ دی ۱۳۹۴
- دانشجو
- پیام همایونی املشی
- استاد راهنما
- قربان علمی
- چکیده
- عرفان زنانه پدیداری است که به خصوص در مسیحیت، علی رغم همه ی فشارها و نادیده گرفتن ها از جانب جامعه ی مرد سالار و کلیسای سازمانی، توانست خود را حفظ کند و حتی بر عرفان و عرفای مسیحی چه مرد و چه زن، مؤثر واقع شود. بگین ها از این دست زنانی هستند که فارق از تعلق و اطاعت از روحانیت و اتوریته ی کلیسایی و با توجه به اهمیت به نقش غیر روحانیون و مردم بومی در دین، در صدد ایجاد محفلی صرفاً زنانه، با استقلال اقتصادی و مذهبی بر آمدند و با تشکیل بگین نشین ها برای زندگی دنیوی و عرفانی خویش، خط مشی به طور کلی انزواییِ راهبه ها را در پیش نگرفتند و قانون و قواعد صومعه ها را لحاظ نکردند، بلکه زنان مشتاق عرفان را تحت پوشش گرفته و هم تعالیم عبادی و عرفانی و هم آموزش های عرفی و شغلی را در کنار هم، برای سلوک معنوی و زیستی آنها در نظر گرفتند. به ویژه از قرن یازدهم میلادی، عارف بانوانی ظهور کردند، که نه تنها مرد سالاریِ مذهبی و عرفانی زمانشان را تحت تأثیر قرار دادند، بلکه برای آیندگان نیز الگو و سرمشق شدند. مشتیلد ماگدبورگی یکی از این زنان است که مانند بسیاری از هم مسلکانش، سیر و سلوک عرفانی را بر خانه و خانواده و دارایی و ازدواج ترجیح داد و با ورود به بگین نشین و سپس صومعه، مسیری از یک بگین آزاده تا یک راهبه ی نویسنده را طی کرد و بر هر دو گروه فوق نیز اثر گذاشت. کتابی به نام نور جاری الهی نگاشت که نظرات و عقاید عرفانی، فلسفی، مذهبی و اخلاقیش را بازتاب می دهد. کتابی که نه تنها به سبب بیان دیدگاه هایش، بلکه به جهت آرایه های ادبی متنوع و تمثیل ها و حکایات گوناگون، در ادبیات آلمانی قرون وسطی، حائز اهمیت است. او به سبب مخالفت و انتقادات فراوان به سازمان فاسد کلیسای زمانش، به عنوان مصلحی دینی و اجتماعی نیز مد نظر قرار می گیرد. با بیان نحوه ی پیدایش، سیر وسلوک عرفانی و دنیوی، و کشمکش های بگین ها با سایر افراد و نهادهای دینی و غیر دینی، و با شناخت موارد خداشناسانه، کیهان شناسانه، انسان شناسانه و معرفت شناسانه در کنار تاریخچه ی زندگی مشتیلد ماگدبورگی و بیان اخلاقیات و انتقادات و اندرزهای وی، که اکثراً بر گرفته از کتابش است، در جهت شناخت احوال این عارفان زن مستقل و به خصوص اندیشه ها و سیر و سلوک عرفانی مشتیلد ماگدبورگی، که هدف این رساله است، حرکت می کنیم.
- Abstract
- The female mysticism is a phenomenon that specially in Christianity, notwithstanding all pressures and ignores of masculine society and organized Church, could protect itself and even effected to Christian mysticism and mystics either man or woman. Beguines is the group of females that apart from dependency and obedience of Church clergy and authority as for to emphasize to role of laymen and vernacular peoples in religion, figured on created the purely female clique and by to found of beguinages for their secular and mystical living, didn’t pursue the generally isolation policy of monasteries and didn’t purpose the laws and regulations of convents, but supported the eager females to mysticism and purposed either devotional and mystical teachings, and secular and vocation trainings for the living and spiritual journey. Specially since eleven century A.D, appeared the mystic females that not only effected to their time masculine authority of religious and mystical, but also were exampled for posterities. Mechthild of Magdeburg is one of this females that like many of her like-minded women preferred the mystical journey against the home, family, property and marriage, and by entered to a beguinage and then the convent, traversed the path of the liberal beguine until the nun writer, and effected to both of them. Wrote the book named “flowing light of the godhead” that reflects her mystical, philosophic, religious and moral opinions and sights. The book is important in German medieval literature, not only due to express her views, but for varied Literary devices, and multiple allegories and exemplums. She because of lots of opposes and criticizes to villainous organized Church in her time, to consider as a religious and social reformer. With observe and express of beguines appearance condition, mystical and secular journey, and struggles with other secular or religious peoples and institutions, and by knowing of Theological, Cosmological, Anthropological, and