عنوان پایان‌نامه

ارائه مدلی برای بهره گیری از نرم افزارهای اجتماعی جهت تسهیل یادگیری در بین دانشجویان دانشکده های علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران




    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69881
    تاریخ دفاع
    ۱۰ شهریور ۱۳۹۴
    دانشجو
    هلاله عزیزی
    استاد راهنما
    محمد موسی خانی

    با ورود به عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات، حوزه یادگیری و محیط‌های یادگیری دستخوش دگرگونی عمیقی شده‌اند که چنین روندی فراگیران را ملزم به تبادل سریع اطلاعات و ارتباطات در محیط‌های یادگیری الکترونیکی می‌نماید. یادگیری الکترونیکی با استفاده نظام‌مند از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات جهت عرضه فرایند آموزش و یادگیری توانسته محیطی را پدید آورد که از محیط‌های آموزش سنتی متمایز ‌باشد. در این راستا کاربرد ایده نرم‌افزارهای اجتماعی در یادگیری الکترونیکی با خصوصیات مشترکی چون تمرکززدایی، سهولت بیشتر در طراحی اینترفیس، طبیعت تعاملی، تولید محتوا با مشارکت فعالانه کاربر و شفافیت بیشتر در گردش اطلاعات، منشأ به وجود آمدن تحولات جدیدی در زمینه یادگیری الکترونیکی گردیده است. در این تحقیق سعی بر آن است تا با شناسایی شاخص‌های مؤثر بر یادگیری الکترونیکی دانشکده مدیریت مورد ارزیابی و سنجش قرار گیرد. بدین منظور، ابتدا بر اساس تحقیقات پیشین مؤلفه‌ها و شاخص‌های مؤثر بر یادگیری الکترونیکی شناسایی شدند. آنگاه بر اساس شاخص‌های استخراج‌شده، پرسشنامه‌ای طراحی و پس از سنجش روایی، بین اساتیدی که در حوزه یادگیری الکترونیکی دانش و تجربه‌دارند، مؤلفه‌ها و شاخص‌های سنجش آن‌ها نهایی شد. بر اساس شاخص‌های نهایی شده، پرسشنامه طراحی گردید و به‌صورت حضوری در اختیار دانشجویان قرار گرفت. در ادامه بر اساس تحلیل داده‌های حاصل از پرسشنامه، عوامل مؤثر بر یادگیری الکترونیکی مورد ارزیابی قرار گرفت. در پایان، بر اساس وضعیت موجود سیستم و نظرات کاربران، پیشنهادها کاربردی ارائه‌شده است.
    Abstract
    ندارد