عنوان پایاننامه
ارائه ی چارچوب مفهومی از عوامل موثر بر تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران با استفاده از تکنیک های
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی - تولید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70554
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- سحر جعفری
- استاد راهنما
- احمد جعفرنژادچقوشی
- چکیده
- تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی، عامل استمرار امر پژوهش، موجد ارزشهای اقتصادی قابلملاحظه برای سازمانها و پایهگذار پیشرفت جامعه در ابعاد مختلف میباشد. موضوع تجاریسازی ایدهها و دستاوردهای پژوهش امری اجتنابناپذیر و مستلزم توجه کافی مدیران ذیربط است. بدون تجاریسازی، یک دستاورد پژوهشی معنایی ندارد؛ زیرا بدون دستیابی به مشتریان خاص یک دستاورد، انجام آزمایش یا تولید در مورد یک ایده بیفایده خواهد بود. همچنین عدم توجه به موضوع توسعه فناوری و تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی در محیط رقابتی امروز، ورود به بازارهای داخلی و خارجی را غیرممکن خواهد ساخت. چراکه تجاریسازی موفق فناوری برای باقی ماندن در بازار رقابتی امروزی امری ضروری تلقی میشود. بهمنظور ارائه چارچوب مفهومی از عوامل مؤثر بر تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران، از تکنیکهای تصمیمگیری ISM و DEMATEL بهره گرفته شد. ابتدا به بررسی ادبیات موضوع پرداخته و مهمترین عوامل مؤثر بر تجاریسازی دستاوردها مورد مطالعه قرار گرفت، سپس از میان آنها مهمترین عوامل مؤثر بر تجاریسازی در سازمان پژوهشی موردنظر برگزیده شد. پرسشنامه مربوط به تکنیکهای مورداستفاده تنظیم و جهت تکمیل در اختیار اعضای نمونه قرار گرفت. پس از بررسی پرسشنامههای عودت دادهشده، به تحلیل آنها همت گمارده شد و گامهای موردنیاز برای انجام تکنیکهای تحلیل طی شد. تکنیک DEMATEL روابط علّت و معلولی میان متغیرها را بر اساس نمودار گرافیکی، نمایش داد بهطوریکه متغیرهای؛ ناکارآمدی دیوانسالاری سازمانی و عدمانعطاف ساختار، کمبود تعامل با دستگاههای ذیربط و رقابتی نبودن پژوهشگاهها، تفاوت دیدگاهی و فرهنگی میان پژوهشگران و صنعتگران، عدم توجه و یا اطلاع از نیازها و اولویتهای بازار علّت و مهمترین عوامل تأثیرگذار تشخیص داده شدند. درنهایت تکنیک ISM با تحلیل روابط موجود میان متغیرها، یک چارچوب مفهومی از عوامل ارائه میدهد. اکثریت متغیرهایی که در تکنیک DEMATEL بهعنوان علّت تشخیص داده شدند، در مدل ISM در اولویت سطح اول قرارگرفتهاند. میتوان چنین نتیجه گرفت که این دو تکنیک در این بخش دارای همپوشانی هستند و در صورت طی روند صحیح میتوان نتایج مشابه از آن استنباط نمود. بدین ترتیب با شناسایی مهمترین متغیرهای مؤثر بر تجاریسازی دستاوردها و
- Abstract
- Commercialization of research achievements is main factor to continue research and obtain significant economic value in organizations and to establish promotion in society in several aspects. Commercialization of ideas and research achievements is an inevitable issue that would have been considered by related policy makers. Successful commercialization of technology is necessary for current competitive market. In this research ISM and DEMATEL decision making technique has been used to analyze the effective factors of Commercialization of research achievements. At first, important factors of Commercialization of research achievements have been studied and then important factors have been selected. The questioners related to techniques have been prepared and delivered to sample members to fill out. Filled in questioners have been reviewed and analyzed and needed steps have been gone through analysis techniques. Based on graphic chart, DEMATEL technique demonstrated cause and effect between variables. Then ISM technique by analyze the relationships between variables, offer a conceptual framework of factors. The majority of the variables that in DEMATEL techniques diagnosed as a causal variable, in ISM model have set first on the priority level. We can conclude that the two techniques have overlap in this section. Finally with recognizing important effective variable on Commercialization of research achievements and effective relations between variables we can go ahead to remove obstacles in order to benefit organization, society and nation.