عنوان پایاننامه
شرح و تحقیق عمده الطلاب فی علم الاصول
- رشته تحصیلی
- فقه شافعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2378ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72134;کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2378ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72134
- تاریخ دفاع
- ۱۳ دی ۱۳۹۴
- دانشجو
- سیدادریس قیصری
- استاد راهنما
- جلیل امیدی
- چکیده
- علمای اسلام، اصول فقه را از جمله ارزشمندترین، سودمندترین و شریف ترین علوم به شمار آورده اند. از همین رو اجتهاد، اظهار نظر، تصنیف و تألیف در این علم در همه ی ادوار مورد اهتمام اهل علم بوده است. از زمان تصنیف نخستین کتاب توسط امام محمد بن ادریس شافعی رحمه الله تا به امروز صدها رساله و مقاله در چارچوب تألیف و شرح و تحشیه و تعلیقه و تلخیص به نثر یا نظم پدید آمده است. از جمله آثار منظوم در این زمینه منظومه ی عمده الطلاب، تألیف شیخ عباس بن محمد بن احمد بن سید رضوان مدنی شافعی متولد1293 و متوفای 1346 هجری قمری است. منظومه مورد بحث متضمن دوره ای مختصر در علم اصول فقه است که در بحر رجز طی 107 بیت تقریبا تمام مسایل اصلی این علم را به نظم در آورده است. منظومه هم از حیث ترتیب طرح مطالب و هم از نظر تعابیر و مصطلحات و هم از دید اقوال و آراء بر سبک و سیاق تألیفات کتب اصولی شافعیه یا متکلمان تدوین شده است. ناظم در مقدمه مسایل مقدماتی نظیر تعریف علم اصول فقه، تعریف و اقسام حکم تکلیفی و وضعی، تعریف علم، دلیل، نظر و امثال آنها را ذکر کرده است. در متن اصلی مسایل اساسی علم اصول فقه نظیر مسایل مربوط به ادله شامل کتاب، سنت، اجماع، قیاس، اقسام الفاظ و دلالات آنها و نیز مسایل ناظر به احکام اجتهاد و تقلید را مطرح کرده و بایک خاتمه در باب حمد و ستایش خداوند و درود بر پیامبر و یاران و پیروان وی بحث را به پایان برده است. برخلاف معظم کتابهای اصولی، در این منظومه از ذکر اختلاف نظرهای اصولیان در باب مسایل علم اصول اجتناب شده است و همینطور از ذکر اصحاب اقوال و ادلّه ی آنها خودداری شده است. ناظم در طرح هر مسأله آنچه را خود صحیح یا اصح یا راجح یا مختار دانسته با حذف دلایل ناظر به صحت آن ذکر کرده است. ظاهر آن است که در تنظیم مسایل و ترتیب آنها نظری به کتاب جمع الجوامع تألیف امام تاج الدین عبدالوهاب بن سبکی متوفی771 و تلخیص آن موسوم به لب الأصول تألیف شیخ الإسلام قاضی زکریا انصاری متوفی به سال925 داشته است. این پایان نامه طی یک مقدمه و سه فصل با ارجاع به منابع معتبر فقه، اصول، تفسیر، حدیث، و لغت به شرح و تحقیق مطالب منظومه پرداخته است.
- Abstract
- Islamic scholars, legal theory, including the most valuable, most useful and most noble of Sciences said. So ijtihad, commented, composing and writing in the science in all ages has been the concern of science. Since the first book written by Imam Al-Shafi'i kindness of God to this day, hundreds of essays and articles written within and on annotated and explanations and tabloid prose or order has emerged. Including works of poetry on the main system Altlab, written by Sheikh Abbas ibn Muhammad ibn Ahmad ibn Sayyid Ridwan Shafi'i was born in 1293 and died in 1346 AH civil. A brief discussion of the principles underlying the system of jurisprudence at Sea boasts over 107 bits of almost all the main issues of science brought to order. System, both in terms of content and in terms of interpretation and terminology and scheme of sight words and ideas on the style of writing books or theologians Shafi'iyah principles have been developed. In the introduction to basic issues such as the definition of Warcraft moderator, the definition and types of tasks and situational judgment, the definition of science, reason, comments and others like them has mentioned. The main issues in the context of the fundamental principles of law, such as issues related to the evidence, including the Quran, Sunnah, consensus, analogy, kind words and their implications as well as the issues raised and monitor the provisions of ijtihad and taqlid with one end on praise God, the Hello the Prophet and his companions and followers of the discussion is finished. Unlike books supreme principle in the system of the three principal disagreement on matters of principle have been avoided, as well as of the views and arguments of the parties has been refused. Moderator in each issue of what your plan or Ash correct or preferable or autonomous as observers to its accuracy by eliminating the reasons cited. It appears that no adjustment problems and arrange them together in a book written by Imam Taj