عنوان پایان‌نامه

تصحیح و تحلیل وبررسی صحت انتساب رساله عیون الحمه منسوب به ابن سینا



    دانشجو در تاریخ ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تصحیح و تحلیل وبررسی صحت انتساب رساله عیون الحمه منسوب به ابن سینا" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2459ف;کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2459ف
    تاریخ دفاع
    ۱۰ شهریور ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    زینب برخورداری

    از آنجا که دستیابی به اندیشه های منطقی یک متفکّر و سیر تطوّرات فکری وی در گروِ بررسی تمامی آثار وی است لذا تصحیح، انتشار، نقد و بررسی صحّت تمامی آثار متفکری چون ابن سینا به?عنوان بزرگترین و تاثیرگذارترین منطق دان جهان اسلام امری ضروری است. در میان آثار منسوب به ابن سینا رساله?ای با نام "عیون الحکمه " ، متفاوت با "عیون الحکمه " معروف وی که فخررازی بر آن شرح نوشته وجود دارد که تنها در باب منطق و به سبک منطق دو بخشی نگاشته شده است. این پژوهش با استفاده از سه نسخه موجود در کتابخانه ملک ، کتابخانه مجلس، کتابخانه آستان قدس رضوی و همچنین نسخه ای ناقص (در حدود یک سوم رساله) از کتاب مقالات فلسفیه لمشاهیر المسلمین و النصاری ، به تصحیح این رساله پرداخته است. روش تصحیح ، بصورت اجتهادی است که پس از تصحیح اولیه، متن بر اساس مرجع قراردادن نسخه اقدم و اصحّ، با استفاده از دیگر نسخ بازخوانی شده است. در تحلیل این رساله، موارد فراوانی دیده می شود که می?توان بواسطه آنها صحّت انتساب این رساله به شیخ را مورد انکار قرار داد. مجازی انگاری دلالت تضمّن و التزام، موصوف و صفت خواندن موضوع و محمول، تعریف قضیّه بصورت «قولٌ محتملٌ للتّصدیق و التّکذیب»، استفاده مکرّر از واژه عرفیّه و مشروطه (که بنابر نقل خواجه طوسی توسط فخر رازی وضع شده است)، تقسیم قضایای موجّهه با در نظرگرفتن جهت امکان خاص بعنوان کیفیتِ بالقوّه نسبتِ میان موضوع و محمول، تقسیم قضایای موجّهه مرکّبه بر دو قسم تک سلبی و دو سلبی و همچنین بررسی شکل چهارم قیاس اقترانی و مختلطات آن از جمله این موارد است . هرچند تقسیم قضیّه به شیوه ی آثار قبل از قرن هفتم است و قضیّه طبیعیّه در آن لحاظ نشده، امّا اخذ قید «من حیث هو جزؤه» در تعریف دلالت تضمّن زمان نگارش رساله را در حدود قرن هفتم تایید میکند. درباره نویسنده این رساله، یکی از نویسندگان کتاب مقالات مدعی گشته این اثر متعلّق به ابن عسال است اما با تحقیقی که در دایره المعارف ها صورت گرفت چنین اثری به این نویسنده منسوب نیست.
    Abstract
    Since realizing logical thought of a large minded person and his mental variation is dependent on investigating all of his works, thus correction, publication, criticizing, seeking the authenticity of all of the works of the thinker like Bin Sina as the greatest and the most effective logician of the Islam world is an indispensible fact. Among the works attributed to Bin Sina there are epistles called “ oyoon al Hekmah” , different from his “ oyoon al hekmeh “ to which Fakhr Razi has written a description that has been written only about logic and with the style of binary logic . this study , using three existed versions in Malek Library, The court library, library of Astan Gots Razavi, and also a fragmented version (about almost one third of the epistle) from the book of articles on philosophy of “ la Mashsahir Al Muslemin “ and al ansari has tried to correct this epistle. The true method is of deductive type which after the first correction, the passage has been reread through considering the earlier version as the reference and the later version as more accurate version. In the analysis of this epistle, a lot of cases are observed that by focusing on them abolished the attribution of this epistle to sheikh. Virtualization, implication of involvement and modified obligation and reading of the subject and imagination, defining the issue as “ probable words for confirmation or rejection” repetitive use of habit and condition(according to reports of khajeh tosi has been established by Fakhr Razi), division of excused issues considering the direction of special possibility as potential quality, relationship between the subject and object , division of the compound excused issues into two parts of single negative and two part negatives , and also investigating forth form of correlation analogy and its blending are of these cases. Although the classification of the theorem is like the style of the works before seventh century and the theorem of naturalist has not been considered, but use of adverb “ Men Heiso hova Jozoho” in the definition of dellalat al tazamon proves time of the editing of the epistle to be in seventh century. About the author of this epistle, one of the writers of the epistle claimed that this work belongs to Bin Esal but based on the research that has been carried out in encyclopedia such a work has not been attributed to this author.