عنوان پایان‌نامه

مدلسازی علی روابط مابین معیارهای مدل تعالی سازمانی در بانک توسعه سازمان



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مدلسازی علی روابط مابین معیارهای مدل تعالی سازمانی در بانک توسعه سازمان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت صنعتی - تولید
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71803
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    حسین صفری

    مدیریت، فراگرد به¬کارگیری موثر و کارآمد منابع مادی و انسانی بر مبنای یک نظام ارزشی پذیرفته شده است. در طی گذر تاریخ حوزه¬ها گوناگونی از مدیریت معرفی شده¬اند که مدیریت کیفیت یکی از این حوزه¬هاست. سازمان¬ها جهت حضور در صحنه رقابت، مجبور به ورود به مسیرهایی بنام تعالی شده¬اند. به همین دلیل در اثر تلاش وسیعی که توسط صاحبنظران کیفیت صورت پذیرفته، الگوهای مختلفی تحت عنوان مدلهای تعالی ایجاد گردیده و به عنوان یکی از رایج¬ترین شیوه¬های دستیابی به موفقیت سازمان¬ها مورد استفاده قرار گرفته است. این مدل¬ها ابزارهایی جامع و مناسب برای سنجش عملکرد بشمار می¬آیند که کنترل و بهبود عملکرد را تسهیل می¬کنند. نمونه¬ای از این مدل¬ها، مدل دمینگ در آسیا، مدل مالکوم بالدریج در آمریکا و مدل EFQM در اروپاست. مدل تعالی EFQM در سال 1991 از سوی بنیاد کیفیت اروپا ابداع شده و در این سال¬ها بازنگری¬هایی در آن صورت گرفته است. این مدل با همکاری 14 شرکت معتبر اروپایی و با استفاده از تجربه آنها و همچنین مدل¬های تعالی پیشین توسعه یافته است. هدف اصلی این تحقیق "بررسی مدل علّی تعالی سازمانی در بانک توسعه تعاون" و هدف فرعی نیز "اندازه¬گیری وضعیت تعالی سازمانی بانک توسعه تعاون" می¬باشند. این تحقیق از نظر هدف، از نوع کاربردی و توسعه¬ای و از نظر گردآوری داده¬ها از نوع پیمایشی و همبستگی است. با توجه به رابطه بین معیارهای مدل تعالی، می¬توان رابطه بین این معیارها را بوسیله معادلات ساختاری محاسبه نمود. با توجه به روش ذکر شده، برای انجام این تحقیق از نرم افزار PLS و SPSS استفاده شده است. قلمرو موضوعی این تحقیق مرتبط با مدیریت کیفیت و به صورت خاص مدل تعالی سازمانی است. قلمرو مکانی تحقیق مربوط به ستاد مرکزی و شعب سراسر کشور بانک توسعه تعاون می¬باشد. داده¬های گردآوری شده مربوط به انتهای سال 93 و شش ماهه اول 94 می¬باشد. از طرف دیگر مدل تعالی موردنظر مربوط به نسخه 2013 است. همچنین در این تحقیق جامعه آماری، مدیران و کارشناسان ارشد بانک توسعه تعاون می¬باشند.
    Abstract
    Management is effective and efficient use of human and material resources on the basis of a accepted value system. Throughout history, various areas of management have been introduced that Quality Management is one of these areas. Organizations that participate in the competition, had to enter the paths are called Excellence. So through extensive efforts undertaken by quality experts, various patterns as models of excellence are established and used as one of the most common ways of organizations success. These models are comprehensive tools for measuring performance that make facilitate such control and improve performance. Example of these models are the Deming model in Asia, the Malcolm Baldrige model in America and EFQM model in Europe. The EFQM Excellence Model was developed in 1991 by the Foundation for Quality Europe and it has been in review over the years. This model is developed by cooperation with 14 European companies, using their experience and earlier excellence models. The main objective of this study is to "assess the causal model between criterias of business excellence model at Tose’e Ta’avon Bank" and the secondary objective is to "measure excellence of Tose’e Ta’avon Bank". This study in terms of subject is practical and development, and in terms of data collection is correlation and survey. With regard to the relationships between the criterias of excellence model, the relationships between these criterias is calculated by structural equation. According to the procedure outlined, for this study is used from PLS and SPSS software. Subjective domain of this research is related to quality management and specialy business excellence model. Territory of the study is headquarters and branches of Tose’e Ta’avon Bank across the country. The data collected at the end of 93 and the first six months of 94. On the other hand, the excellence model used is the 2013 version. In this study population are managers and senior experts of Tose’e Ta’avon Bank.