عنوان پایاننامه
اثر ایجاد سختی موضعی در کنترل تغییر شکل های حاصل از بارهای جانبی و رفتار دینامیکی قاب های خمشی فولادی
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران - مهندسی زلزله
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 2176;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72650
- تاریخ دفاع
- ۳۰ دی ۱۳۹۴
- دانشجو
- شهریار جلوان
- استاد راهنما
- سیدرسول میرقادری
- چکیده
- قابهای خمشی قولادی با تیرهای همبند شده یا به اختصار LBF دستهای از قابهای قولادی هستند، که وظیفهی تامین مقاومت در برابر بارهای جانبی و ثقلی برعهدهی قاب خمشی اولیه است و ستونپیوند عضوی است که سختی اضافه جهت محدودکردن تغییرشکلهای جانبی را به قاب اولیه میافزاید. این المان بهصورت قائم در میان یکی از دهانههای طبقاتی که تغییرمکان جانبی آن به مقدار مجاز محدود نمیشود، قرار میگیرد. طراحی این المانها بهگونهای است که پاسخگوی معیار تغییرمکان نسبی در طبقهی مورد نظر بوده و نسبت به دیگر اعضای قاب مبنا، مقاومت کمتری دارند و زودتر واحد ناحیهی غیرخطی میشوند. مهمترین ویژگی قابهای LBF استقاده از فولاد کمتر در جهت کنترل تغییرشکلهای جانبی است. شکلپذیری بالاتر، استهلاک انرژی بیشتر و کمتر شدن سطح خرابیها و تغییرشکلهای غیرخطی دیگر اعضا، از مزیتهای قابهای LBF نسبت به قابهای خمشی متداول است. در این تحقیق پس از بررسی مزیتهای قابهای LBF، نشان داده خواهد شد رفتار قابهای LBF هم در ناحیهی خطی و هم در آستانهی فروریزش ، مشابه قابهای خمشی است و در ادامه بر اساس دستورالعمل فیما ??? و با انجام آنالیزهای استاتیکی و دینامیکی غیرخطی، نشان داده میشود این قابها ضرایب لرزهای مشابه قابهای خمشی دارند و میتوان آنها را در دستهی قابهای خمشی قرار داد.
- Abstract
- The Linked Beam Frames (LBF) is a new structural steel frame system capable of achieving enhanced seismic performance which consists of two components: (1) a primary moment frame system resisting both gravity and lateral loads (2) and replaceable vertical elements that are named “Link Columns”. These links interconnect beams with fully restrained connections in the middle of a bay in the stories that have inadequate stiffness. These elements increase story stiffness and they are designed in a way that meets the criteria of controlling interstory drift and they act like fuse elements. It means that they limit forces and deformation of surrounding elements which make themselves experience plastic deformations very soon. Using link columns increase ductility and energy dissipation in a frame. They also decrease damage in other elements by limiting their plastic deformations. A substantial advantage about LBFs is that they need less steel in compare with common MRFs in linear zone and near collapse point and also these systems have the same seismic performance factors.