عنوان پایان‌نامه

کالایی شدن آموزش



    دانشجو در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "کالایی شدن آموزش" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73862;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4845;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73862;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4845
    تاریخ دفاع
    ۱۰ خرداد ۱۳۹۴
    دانشجو
    گیتی بهرامی
    استاد راهنما
    علی اصغر سعیدی

    آموزش از حوزه‌های مهم سیاست گذاری اجتماعی به شمار می‌آید. کالایی شدن نیز از مباحثی است که در سیاستگذاری اجتماعی از اهم موضوعات است. بازاری و کالایی شدن یک امر اجتماعی می‌تواند از مناظر گوناگون مورد بحث قرار بگیرد. در این پایان نامه ما به بررسی روند کالایی شدن آموزش از سال‌های 1320 الی 1394 پرداخته ایم. ابتدا نظریات جامعه شناسان را در حوزه آموزش مورد بررسی قرار دادیم. دلیل این امر ایجاد بستری برای فهم ایدئولوژی سیاستگذاری آموزشی در هر دوره بوده است. سپس با استفاده از تحلیل انتقادی و روش دیالکتیک به توصیف و تحلیل شرایط زمانه در هر دوره و برنامه‌های توسعه در زمینه آموزش پرداختیم. نتایجی که با استفاده از مدل مفهومی پژوهش بدست آمد نشان می‌دهد که در سال‌های قبل از انقلاب ما با ایدئولوژی کارکردگرایی در آموزش سروکار داریم و به تبع آن کالایی زدایی از آموزش صورت گرفته است. در سال‌های اولیه پس از انقلاب نیز با تسلط ایدئولوژی کارکردگرایی در آموزش همچنان کالایی زدایی در آموزش وجود دارد. از سال‌های 1374 به بعد با تسلط نئولیبرالیسم در سیاستگذاری‌ها ما با کالایی شدن هرچه بیشتر آموزش مواجه هستیم.