عنوان پایاننامه
بررسی حکم فقهی رسانه های نو ظهور
- رشته تحصیلی
- الهیات و معارف اسلامی-فقه و مبانی حقوق اسلامی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2351ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71590
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- محمدمرتضی دعاگوئی
- استاد راهنما
- علیرضا هدائی
- چکیده
- رسانه های جدید شامل ماهواره، اینترنت، شبکه های اجتماعی تحت وب و موبایلی، به حدّی توسعه یافته و فراگیر شده اند که گویی انسان امروز در میان رسانه ها زندگی می کند و نه اینکه رسانه های ابزاری در اختیار او باشند. از همین رو لازم است با بررسی فوائد و آسیبهای این رسانه ها، تحقیقات فقهی متعدد و عمیقی متناسب با گستردگی تأثیر این رسانه ها انجام شود. در این تحقیق پس از بررسی فوائد و مفاسد رسانه های جدید در فصل اول، با استفاده از روش «مقتضی و مانع» به دنبال کشف حکم این رسانه ها بوده ایم. فلذا در فصل دوم به بررسی این مطلب پرداخته ایم که با توجه به مفاسد گسترده ی این رسانه ها (به حدّی که غالب منافع بعضی از این رسانه ها منافع حرام می باشد) آیا اصولاً این رسانه ها حائز حداقلهای لازم برای جواز معامله، تولید و اشاعه هستند یا خیر؟ و پس از اینکه در این فصل به این نتیجه می رسیم که این حداقلها برای این رسانه ها وجود دارد در فصل بعدی به سراغ بررسی موانعی می رویم که ممکن است بر سر این اقتضاء قرار گیرند و موجب حرمت معامله ، نگهداری و تولید این رسانه ها و بطلان خرید و فروش آنها شوند. در این فصل عناوین فقهی ای که به نظر می رسد شباهتهایی با رسانه های جدید داشته باشند را مورد بررسی قرار می دهیم. عناوینی چون آلات لهو، جاریه مغنیه و کتب ضلال. امّا نهایتاً آن چیزی که بحث را برای ما روشن می سازد «مفسده» های فراوانی است که بر این رسانه ها مترتب می باشد و باعث می شود که ما با تنقیح مناط از ابواب متعدّد فقهی و با تمسّک به مذاق شارع به این نتیجه برسیم که در مورد اغلب این رسانه ها حکم حرمت جاری بوده و جز برای افراد خاص و تحت شرایط خاصّ تولیدف معامله و استفاده از این رسانه ها مجاز نمی باشد.