عنوان پایاننامه
طراحی آنتروپی عناصر شهری بر اساس قوانین خود سازمانده
- رشته تحصیلی
- شهرسازی طراحی شهری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 7708;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 40601
- تاریخ دفاع
- ۱۳ آذر ۱۳۸۷
- دانشجو
- محسن حیدری کوچی
- استاد راهنما
- فرشاد نوریان
- چکیده
- سامان¬دهی چهره مخدوش شهرهای امروزی، همواره مورد نظر طراحان شهری بوده و از طریق پاسخ¬های بسیاری چون زیباسازی، نوسازی، اعمال نظارت به کمک تدوین قوانین طراحی وغیره، در صدد رفع این مشکل برآمده¬اند. رویکرد اصلی ما در این پایان نامه، بازگشت به مفاهیم اولیه، بررسی علمیِ نظم و بی¬نظمی و برخوردی بینِ رشته¬ای در جهت رفع این مشکل خواهد بود. برخلاف برخورد رایج طراحی شهری، در ارائه تصویری کیفی از زیبایی شهری و نظم ظاهری و کالبدی شهر، رویکرد ما، بر پایه علم جدیدی موسوم به تئوری سیستم¬های پیچیده شکل خواهد گرفت، که شامل بازخوانی جدیدی از قانون دوم ترمودینامیک می¬شود. پس از مباحثات اولیه و روشن سازی مسئله در فصل اول، فصل دوم را به تبیین چارچوب نظری خود اختصاص داده و در فصل سوم تعریفی از شهر را به مثابه یک سیستم پیچیده و باز ارائه می¬کنیم و با نقد جریانات رایج شهرسازی و طراحی شهری، برخورد مورد نظر خود را در رابطه با مسئله شهر و بی¬نظمی ظاهری و کالبدی آن، تشریح خواهیم کرد. در نگاه جدید به شهر به مثاب? موجود زنده، نخست به انواع فرآیند¬های مدلسازی شهری به کمک تکنولوژی¬های اطلاعاتی امروزی می¬پردازیم و با نقد آنها به جواب خود که همانا طراحی زیرساخت به جای طراحی و هدایت خود شهر است، پرداخته و نظر خود را با کمک تئوری سیستم¬های پیچیده و تئوری اطلاعات توجیه می¬نماییم. دست آخر، با کمک تئوری اطلاعات و تعابیر خود¬سازماندهی در تئوری ادراک، به پیشنهاد نگاهی جدید به شهر مورد نظر لینچ خواهیم رسید. پیوست نهایی این رساله، نمونه¬ای عملی برای تئوری مورد نظر ماست که از شبیه¬سازی چند¬عاملی رایانه¬ای بر روی چراغ¬های راهنمایی محدوده درونی خیابانهای قصردشت، ملاصدرا، بلوار کریمخان زند و خیابان انقلاب اسلامی شیراز، استفاده شده و سه شیوه متفاوت خود-سازماندهی با شیوه¬های قدیمی موجود مقایسه گشته است. کلید واژه¬ها: خودسازماندهی، سیستم¬های پیچیده سازگارا، آنتروپی، تئوری اطلاعات، سازمان¬های غیر متمرکز، مدلسازی.
- Abstract
- Healing and improving the corrupted faces of our current cities, has been a major syllabus in urban designer’s agenda nowadays. Renovation, rehabilitation, restoration, statutory supervision, etc. are common and routine responses. Our approach, though, would be both fundamental and interdisciplinary. In contrast with common practices of urban design, our approach is explicitly based on exact-science approaches and mostly is established upon the rules of complex systems theory which consists of a new interpretation of the second law of thermodynamics, also known as entropy. By defining the problem and clarifying the state of affairs in the first chapter, subsequently we will discuss our theoretical framework in the second chapter. In the following, we will define the city as an open and complex system and while criticizing the current approaches of urban design; our preferred approach will be introduced. In the light of this novel remedy, cities are observed as living organisms. Followed by such point of view, while assessing current urban simulation procedures through information-based technologies, our main theory will be established; which would be designing infrastructure instead of designing the city itself. The opinion will be reinforced by the complex systems theory and the information theory. Eventually, we will reach a new interpretation of Lynch’s city on the basis of information theory and laws of self organization in cognitive theory. In appendage, a project outlining our preferred procedure in practice is brought, which employs a multi-agent computer simulation on traffic lights, confined in an area in Shiraz, Iran; in which three methods of self-organization are applied in comparison with conventional ones. Keywords: self-organization, adaptable complex systems, entropy, information theory, decentralized organization and computer simulation.