عنوان پایاننامه
تعیین راهکارهای توسعه گردشگری (مورد مطالعه شهرستان ایذه در استان خوزستان)
- رشته تحصیلی
- علوم اجتماعی - توسعه روستایی - توسعه اجتماعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73462;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4838;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73462;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4838
- تاریخ دفاع
- ۲۵ آذر ۱۳۹۴
- دانشجو
- حسین کوراوند
- استاد راهنما
- سید احمد فیروزآبادی
- چکیده
- در حال حاضر صنعت گردشگری یکی از بزرگترین منابع اقتصادی جهان است و پیش بینی میشود که در دهه 2020 میلادی به صنعت شماره یک جهان تبدیل گردد و همچنین برای کشورهای درحالتوسعه نظیر کشور ایران، این صنعت میتواند در توسعه سطوح ملی، ناحیهای و محلی ابزاری مؤثر قلمداد شود و بر این اساس در این پژوهش، تلاش شده است با شناسایی ظرفیتهای بالقوه گردشگری شهرستان ایذه، با استفاده از مدل تحلیلی Swotو آزمون فریدمن نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای پیش روی گردشگری مطالعه شود و راهکارهایی در جهت توسعه هر چه بیشتر آن ارائه دهیم. یافته¬های پژوهش نشان میدهد که شهرستان ایذه علیرغم برخورداری از قوتها و فرصتهایی همچون دارا بودن آثار تاریخی و فرهنگی ـ اجتماعی و جاذبههای طبیعی، فرهنگ سنتی مردم بومی و افزایش انگیزه بخش خصوصی برای سرمایه گذاری، گرفتار ضعفها و تهدیدهای مختلفی همچون محدودیتهای زیرساختها، غیر استاندارد بودن جادههای ارتباطی، نامناسب بودن تسهیلات رفاهی اقامتی و تبلیغات ناکافی بوده است. همچنین این موانع و محدودیت ها، به خصوص کمبود حفاظت علمی و فیزیکی، پیامدهایی از قبیل تخریب آثار تاریخی، را نیز به دنبال داشته است. درنهایت مهمترین عوامل ازنظر مردم محلی استفاده از ظرفیت قرار گرفتن در مسیر ارتباطی و از نظر گردشگران افزایش حفاظت علمی و فیزیکی از جاذبه¬ها معرفی شدند و ازنظر کارشناسان نیز بهبود وضعیت زیرساختها توسط دولت و سازمانهای مرتبط و جذب بخش خصوصی از مهمترین عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری بودند و سپس با ترکیب چهار عامل ضعف و قوت، فرصت و تهدید؛ به ارائه چهار نوع راهبرد تهاجمی، تدافعی، بازنگری و تنوع بخشی انجامید و ماتریس نهایی بیانگر اولویت دهی به راهکار رقابتی ـ تهاجمی در جهت توسعه گردشگری این منطقه بوده که بایست بر رشد و توسعه زیرساختهای شهرستان ایذه تأکید شود
- Abstract
- Now Tourism is one of the largest economies in the world and is expected to become the world's number one industry in the decade to 2020, And also for developing countries, such as Iran, the industry can develop national, regional and local levels to be considered an effective tool And on the basis of this study, we have tried to identify potential tourist city izeh, Using Swot Analysis and Friedman test the strengths, weaknesses, opportunities and threats facing the tourism study And ways to develop its offer further. The results showed that the city izeh spite of strengths and opportunities as well as having social and cultural monuments and natural attractions, The traditional culture of indigenous peoples and increase private sector investment incentive, caught weaknesses and threats as diverse as infrastructure constraints, non-standard roads, inadequate facilities, inadequate care is advertising, The obstacles and limitations, such as the consequences of the destruction of historical monuments, have also been, Finally, the most important factors in terms of the capacity of the local people and the tourists will protect the communication path and physical science were introduced Attractions, And the experts as well as improve infrastructure and attract private sector by government and related organizations were the most important factors affecting the development of tourism And then with a combination of strengths and weaknesses, opportunities and threats, to provide four types of offensive – defensive strategic, review and diversification of lead, And the final matrix represents a priority to aggressive competitive strategy for the development of tourism in this region that should be emphasized on the development of infrastructure Izeh city