عنوان پایاننامه
ارزیابی حرفه گرایی مهندسان در ایران بر اساس معیارهای دانش سازمان و اخلاق حرفه ای
- رشته تحصیلی
- مدیریت پروژه و ساخت
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 7605;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 39678
- تاریخ دفاع
- ۰۵ آذر ۱۳۸۷
- دانشجو
- حسام الدین خسروی
- استاد راهنما
- شاهرخ مالک
- چکیده
- اهمیت حرفه مهندسی در پیشبرد جوامع و وارد کردن تکنولوژی به زندگی مردم، با حفظ و ارتقاء سلامتی، امنیت و رفاه جامعه است. مهندسان در بسیاری از کشورهای جهان امروز، در این عرصه با موفقیت و افتخار عمل می کنند. کشور ما ایران، در این حوزه با ضعف های جدی و بنیادین روبرو است. این در حالی است که وقتی چند قرن به گذشته برگردیم، شاهد اوج اعتلای حرفه مهندسی و معماری در ایران خواهیم بود. دلیل این تغییر موقعیت چیست؟ مهندسی به شکل امروزی آن یک کالای وارداتی به ایران است. این کالای عظیم و عجیب همانند بسیاری از اجناس وارداتی به کشور، به شکل ناقص و غیر اصولی وارد ایران شده است. نتایجی که باید این کالا برای مردم و جامعه به همراه می آورده است، نه تنها حاصل نشده، بلکه نقص آنها موجب مشکلات بزرگی نیز گشته است. از ترافیک، آلودگی هوا و آسیب پذیری در مقابل حوادث طبیعی گرفته تا تأخیر در اجرای پروژه ها و ازدیاد هزینه آن ها، زشتی شهرها و هزاران مشکل دیگر، مربوط به حوزه مهندسی و معماری و دیگر رشته های مرتبط است. در این تحقیق سعی بر این بوده است که نگاهی عمیق و ریشه ای به عوامل این مشکلات انداخته شود. به این منظور ابتدا حرفه گرایی و اخلاق حرفه ای را آنطور که کشورهای پیشرو، در ادبیات علمی و عملکرد فنی حاصل کرده اند، به دقت ارزیابی کرده ایم. حرفه گرایی بر اساس سه خصوصیت اصلی دانش، سازمان و اخلاق حرفه ای مورد بررسی قرار گرفته است. سپس با استناد به مطالعات موردی متعدد، وضعیت فعلی ایران را در موضوع حرفه گرایی به دقت ارزیابی کرده و نشان داده ایم که در هر سه خصوصیت مذکور، ضعف و نقص اساسی وجود دارد. همین بررسی برای گذشته تاریخی ایران نیز انجام شده و موفقیت ایرانیان قدیم، در این حوزه نشان داده شده است. در این تحقیق روشن شده است که مهم ترین عامل ضعف ایران در حوزه مهندسی و مسائل مربوط به آن، غفلت از حرفه گرایی و اخلاق حرفه ای است. علاوه بر نقایص اساسی موجود در حوزه های دانش، سازمان و اخلاق که اصلاح آنها پیشنهاد شده است، دو عامل اصلی برای ضعف حرفه گرایی، معرفی شده است: سردرگمی جامعه و مهندسین در گذار از نظام حرفه ای قدیمی به جدید و دیگری ضعف کلی همه جامعه ایران در اخلاقیات عمومی.
- Abstract
- Engineering is trying to develop life quality by enhancing health, safety and welfare. Today, engineers in many countries are acting successfully and proudly, but in contemporary Iran, this goal is not achieved. Some parts of technology even have worsened the quality of living in this country. Heavy traffic in big cities, pollution, non immune buildings to earthquake, and many other problems are results of wrong or imperfect use of technology. Otherwise, looking at ancient Iran reveals that until to arriving new kinds of technology to this society, the engineering profession was at its highest point in its timeline. In this research, we have studied today and past conditions of engineering profession in Iran, based on a developed definition of profession and professionalism. First, we have developed the common expression of profession, which leads to more quantitative parameters. However these parameters are not sort of precisely measurable variables, but they made us able to determine if the engineering profession circumstances in Iran is satisfactory. A vast range of characteristics were pondered using documented case studies. These characteristics were categorized under three main groups of knowledge, organization and ethics of profession. According to this study, all main attributes of professionalism in contemporary Iran are dissatisfying. On the other hand, up to about 200 yours ago, engineering profession in Iran was in its best condition. The engineering profession was built upon a firm base of ethical and spiritual relations that made the knowledge, organization and moral properties satisfactory. Great architectural and engineering constructions in many cities in Iran are built in this era. Although the main objective of the study was to scrutinize and present professionalism in Iran, but some theories are also discussed to explain the cause of problems. Two main facts are illustrated: some issues in general ethics of entire society, and a philosophical