عنوان پایان‌نامه

مکان یابی رقابتی یک شبکه هاب سبز



    دانشجو در تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مکان یابی رقابتی یک شبکه هاب سبز" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی صنایع- صنایع
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه کاسپین شماره ثبت: K24;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71797;کتابخانه کاسپین شماره ثبت: K24;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71797
    تاریخ دفاع
    ۱۳ آبان ۱۳۹۴

    چکیده در این پایان نامه، بااستفاده از برنامه‌ریزی ریاضی به مدل سازی و حل یک مسئله حمل ونقل هابی دو مرحله ای در یک محیط رقابتی پرداخته می شود؛ تا از طریق آن، مکان بهینه استقرار هاب های مورد نظر، با در نظر گرفتن عوامل زیست-محیطی، تعیین شود. طی مرحله اول، مکان بهینه هاب های شرکت وارد شونده به شبکه حمل و نقل جدید، طی دو سناریو و با استفاده از مدل مکان یابی دوهدفه P-هاب، تعیین می‌شود. سپس، در مرحله دوم، شرکت وارد شونده با توجه به رقیب موجود و با هدف بیشینه کردن سود و سهم بازار خود، به تعیین قیمت و تعداد سفر رقابتی خود، با در نظر گرفتن عوامل زیست محیطی، می پردازد. رفتار مشتریان نیز با استفاده از مدل گسسته لاجیتی، مدل سازی می شود. شرکت موجود نیز با هدف بیشینه کردن سود و سهم بازار خود، به واکنش می پردازد. در نهایت، دو شرکت رقیب برای هر سناریو از مرحله 1، طی یک بازی پویای غیرهمکارانه به رقابت می پردازند. در نتیجه این بازی، سناریو (استراتژی) بهینه برای تعیین مکان بهینه هاب های شرکت واردشونده، تعیین می‌شود. مدل ارائه شده در این پایان نامه بر روی یک مطالعه موردی اجرا شده است. نتایج حاصل نشان می دهد که مکان و تعداد هاب شرکت حمل ونقل واردشونده، به عواملی چون عوامل زیست محیطی و استراتژی اتخاذ شده توسط رقیب، وابسته می باشد. واژه های کلیدی: مکان یابی هاب، تئوری بازی ها، مدل سازی رقابتی، عوامل زیست محیطی.
    Abstract
    Abstract This paper presents a new competitive hub location model, formulated in two stages. A new transportation system (high-speed rail transportation system), intends to enter a market where the incumbent transportation company (airline company) serves all the demands. First, the entrant locates its hubs by a two-objective green P-hub location problem in two scenarios. In the second stage, the entrant determines its competitive price and frequencies with respect to the existing hub network to maximize its market share and profit. The incumbent can either react to entrance of the new company by determining new optimum price and flight frequencies or continue with the previous status. Customer’s behavior is formulated as a Logit discrete choice model with a new utility function considering environmental effects. Finally, two firms compete with each other during a dynamic and non-Cooperative game circumstance for each scenario of stage 1. Nash equilibrium determines the optimum scenario for locating the entrant’s hubs. To illustrate the model, a numerical example is presented which is contained 10 most important cities of Iran. Results show that considering the environmental effects and reaction of the incumbent, can easily affect the entrant’s hub location procedure. Keywords: Hub location, Game theory, Competitive modelling, Environmental effects.