عنوان پایان‌نامه

بررسی اثر آهک هیدراته بر روی مشخصات مکانیکی آسفالت گرم



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی اثر آهک هیدراته بر روی مشخصات مکانیکی آسفالت گرم" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1175;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 39217
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۸۷
    دانشجو
    مهدی ریاحی
    استاد راهنما
    منوچهر لطیفی نمین

    لایه رویه در راهسازی به علت ارتباط مستقیم با انواع عوامل خرابی از قبیل تغییرات آب و هوایی و بارهای ترافیکی مهم ترین قسمت روسازی راه به شمار می آید. به همین دلیل محققان همواره در تلاش بودند تا روشی هایی را برای کاهش خرابی ها و هزینه های مربوط به ترمیم و نگهداری آن پیدا کنند. ازجمله روش هایی که محققان برای حل این مشکلات پیشنهاد کرده اند استفاده از مواد افزودنی درلایه آسفالتی است. یکی از این مواد افزودنی که امروزه در مخلوط های آسفالتی استفاده می شود، آهک هیدراته است. آهک هیدراته در ابتدا به عنوان مادهء ضد لخت شدگی در آسفالت مورد استفاده قرار گرفت اما سپس متوجه افزایش مقاومت مکانیکی، بهبود عملکرد بلند مدت آسفالت و کاهش هزینه های نگهداری در اثر افزودن آهک هیدراته به مخلوط آسفالت شدند. با توجه به اینکه آهک هیدراته در کشور ما به وفور یافت می شود و قیمت آن بسیار ارزان است، با استفاده از آن در مخلوط آسفالتی می توان باعث کاهش هزینه های ساخت و نگهداری و بهبود مشخصات آسفالت شد. بنابراین استفاده از این محصولِ ارزان و فراوان برای ساخت مخلوط های آسفالتی توصیه می شود. در این پژوهش مخلوط های آسفالتی حاوی درصد های متفاوت آهک هیدراته، پس از ساخت به کمک روش تراکم ژیراتوری، تحت بارگذاری سیکلیک با فرکانس های متفاوت در آزمایش تک محوری تنش- تغییر شکل نسبی قرار گرفتند و اطلاعات ثبت شده از آنها برای محاسبه مدول برجهندگی مخلوط های آسفالتی به کار گرفته شد. نتایج حاصل از آزمایشات نشان داد که برای این نوع دانه بندی و درصد قیر مشخص، استفاده از آهک هیدراته تا مقدار 5/2 درصد وزن دانه های خشک باعث افزایش مقدار مدول برجهندگی و استفاده بیش از این مقدار آهک هیدراته باعث کاهش مدول برجهندگی شده است. همچنین مشاهده شده است نمونه هایی که با روش غرقاب ساخته شده اند، در مقایسه با نمونه هایی که بدون روش غرقاب ساخته شده اند، مدول برجهندگی بیشتری دارند.لازم به ذکر است دمای بارگذاری در آزمایش ها ثابت و برابر در نظر گرفته شده است.
    Abstract
    Asphalt layer due to factors such as, weather changes and traffic loading, are regarded as most important Layer in pavement. So, researchers always have made efforts to find ways for decreasing of the deterioration of pavement and maintenance and Restoration costs. One of the Methods that have been proposed for increasing HMA (Hot Mix Asphalt) resistance, is the use of additives. One of these additives is Hydrated Lime, which was first used as anti-stripping agent but years later the other benefits of it have been revealed, including increasing the mechanical resistance, approving long-term performance and decreasing the maintenance cost. Due to low cost and availability in the country, it can be used in HMA, with the advantage of reducing costs and approving HMA properties. In this Research, Hot Mixes Asphalt have been made with different percentage of Hydrated Lime and by use of Gyratory Compaction Method. Then, Specimens were put under cyclic Loading with different Frequency in Stress-Strain Test. Information of these tests have been used for calculation of Resilient Modulus. The Results show that for this specific gradation, and 5.5% binder, the use of Hydrated Lime up to 2.5% by dry weight aggregate will result increase of Resilient Modulus. It also observed, Specimens, Which have been made with Marination have higher Resilient Modulus against Specimens , that have been made without Marination. Pay attention, the Temperature for all of the tests was 25?C.