عنوان پایان‌نامه

چهارچوبی همتا به همتا برای بازیهای چند نفره سیار مبتنی بر رایانش ابری



    دانشجو در تاریخ ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "چهارچوبی همتا به همتا برای بازیهای چند نفره سیار مبتنی بر رایانش ابری" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: E 2758;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69705
    تاریخ دفاع
    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴

    بازی‎های رایانه‎ای در چند دهه اخیر به یکی از پرطرفدارترین سرگرمی‎ها در سطح جهان تبدیل شده‎اند، به گونه‎ای که هم اکنون از این بازی‎ها به عنوان یک صنعت یاد می‎شود. همانند دیگر محصولات سرگرمی، تولید و عرضه بازی‎های رایانه‎ای دشواری‎ها و موانع خاص خود را دارد. صرف هزینه از سوی مصرف کننده برای تهیه سخت افزار مورد نیاز اجرای بازی مانع از دسترسی بسیاری از علاقه مندان این سرگرمی به آن شده است. جدا از بحث تولید، عرضه بازی و رساندن بازی به دست مصرف کننده (به عنوان یک نرم افزار) بصورتی که مانع از پخش شدن کپی‎های غیر مجاز از آن شود، خود به بحثی داغ در چند سال اخیر تبدیل گشته است. یکی از راه‎های مقابله با مشکلات ذکر شده استفاده از سامانه‎های پردازش ابری در ارائه بازی‎های رایانه‎ای به مصرف کنندگان می‎باشد. در این پایان نامه قصد داریم با ارائه روشی مبتنی بر کد کردن اشیاء در صحنه، بار تحمیلی بر سرور سرویس ارائه بازی مبتنی بر رایانش ابری در بازی‎های چند نفره را کاهش داده و در نتیجه تعداد بازیکنانی که در هر لحظه می‎توانند به انجام بازی بپردازند را افزایش دهیم. چارچوب پیشنهادی در این پایان نامه امکان به اشتراک گذاری اشیاء بین بازیکنان (در یک بازی چند نفره) و در نتیجه کاهش بار تحمیلی بر سرور در صورت افزایش تعداد بازیکنان را فراهم می‎آورد. همچنین در صورتی که دستگاه‎های بازی مورد استفاده توسط بازیکنان با پهنای باند بیشتری نسبت به پهنای باند ارتباطی با سرور، به یکدیگر متصل باشند (مثلا توسط LAN)، اشیاء با سرعت بیشتری در اختیار بازیکنان قرار گرفته و در نتیجه میزان تاخیر بازی به میزان قابل توجهی کاهش می‎یابد. نمایش کارایی چارچوب پیشنهاد شده در این پایان نامه در دو مرحله انجام می‎گیرد. ابتدا با استفاده از شبیه سازی‎های انجام شده، به نمایش برتری روش مبتنی بر ارسال اشیاء نسبت به روش مبتنی بر ارسال تصویر در سرویس‎های ارائه بازی مبتنی بر رایانش ابری بر مبنای کیفیت تصاویر ارائه شده به بازیکن و پهنای باند مورد نیاز می‎پردازیم. در مرحله دوم کارایی روش اشتراک اشیاء بصورت همتا به همتا مورد بررسی قرار می‎گیرد. واژه‌های کلیدی: کد کردن اشیاء، کاهش نرخ داده، بازی‎های مبتنی بر رایانش ابری، بازی‎های چند نفره، بازی‎های سیار
    Abstract
    Computer games have become one of the most popular entertainments in the past few decades, so that they are considered as an industry. Like all other entertainments, there are obstacles in the way of developing and publishing computer games. Large amounts of hardware cost have prevented this entertainment to be available to everyone. Other than development, publishing a computer game (as a software) in a way that it prevents illegal copies to be used, is one of the hottest topics in the past few years. One of the solutions to cope with these problems is to use cloud gaming as a means to make available the computer games to clients. In this thesis, we intend to reduce the cloud server load in cloud gaming systems and increase the number of players that can play the game simultaneously by proposing an object-based framework. The proposed framework in this thesis enables the clients to share the in-game objects (in a multiplayer game) and reduce the cloud server load as the number of players increases. Also, if the players’ devices are connected to each other with more bandwidth than the bandwidth between the clients and the server (via LAN, for example), the objects are made available to clients faster than they are received from the server, thus, the overall delay of the system is reduced. The demonstration of the proposed framework is done in two phases. First, the supremacy of the object-based framework over the frame-based framework in cloud gaming is represented by some simulations, based on the visual quality of the final frames and the required bandwidth. In the second phase, the performance of the peer to peer framework is discussed. Keywords: Object encoding, Bitrate reduction, Cloud gaming, Multiplayer games, Mobile games