عنوان پایاننامه
بهبود توانایی گذر از ولتاژ پایین برای ژنراتور سنکرون آهنربای دائم مورد استفاده در توربین های بادی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: E 2884;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72995
- تاریخ دفاع
- ۲۹ دی ۱۳۹۴
- دانشجو
- امین نجفی حاجی ور
- استاد راهنما
- سعید افشارنیا
- چکیده
- این پایان نامه مدار ها و الگوریتم هایی را برای بهبود توانایی گذر از ولتاژ پایین در یک سیستم توان بادی که در آن از ژنراتور سنکرون آهنربای دایم استفاده شده است، ارائه میکند. ضرورت گذر از ولتاژ پایین که در کد های شبکه گنجانده میشود مقرر میدارد که سیستمهای توان بادی در حین خطا عملکرد خود را حفظ کنند و توان راکتیو تامین بکنند. وقتی که خطایی رخ میدهد مشکلاتی در سیستم توان بادی ایجاد میشود، همانند اضافه ولتاژ و اضافه جریان ناشی از شرایط گذرا و یا توان مازاد. این پایان نامه یک استراتژی گذر از ولتاژ پایین برای عملکرد پایدار سیستم های توان بادی فراهم میکند. روش ارایه شده شامل تشخیص افتادگی ولتاژ از نوع متقارن و یا نامتقارن، تحویل توان اکتیو و راکتیو به شبکه بر طبق ضروریات اتصال، طراحی مقاومت دینامیکی(مدار چاپر) و پخش توان منعطف که در بر گیرنده مقدار توان اتلافی در مدار چاپر و مقدار توان ذخیره شده در اینرسی روتور است. همچنین برای مبدل سمت ماشین، علاوه بر استراتژی کنترل برداری مرسوم، روش کنترل مستقیم گشتاور ارایه میشود. نتایج شبیه سازی اعتبار روش ها را در بهبود گذر از ولتاژ پایین برای یک سیستم توان بادی نشان میدهد. کلمات کلیدی: سیستم های توان بادی، ژنراتور سنکرون آهنربای دایم، گذر از ولتاژ پایین، پخش توان، کنترل مبدل
- Abstract
- This thesis presents circuits and algorithms for the improvement of low voltage ride-through (LVRT) capability in wind power system which contains permanent magnet synchronous generator. The LVRT requirements which is included in grid codes regulates wind power systems to maintain their operation and supply reactive power during grid fault. When the grid fault occurs, some problems such as overvoltage and overcurrent are produced by transient conditions or surplus power. This thesis proposes the LVRT strategy for stable operation of wind power systems under the grid fault condition. Proposed LVRT methods include a voltage dip detection method, deliver average active and reactive power to the grid as specified in grid connection requirements, a design of dynamic braking resistor and a flexible power control which determines the amounts of dissipating power in chopper circuit resistor and storing power in turbine-generator mechanical system inertia. Also machine and grid side converters are controlled by the conventional vector control strategy. Besides, the direct torque control method is proposed for machine side converter. The simulation results show a validity of the proposed LVRT strategy with a wind power system model. Keywords: Wind Power Systems, Permanent Magnet Synchronous Generator, Low Voltage Ride-Through, Power Control, Converter Control