عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر ابزارهای ارتباطات بازاریابی بر موفقیت بازاریابی سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری (پیمایشی در رابطه با دانشجویان دانشگاه تهران




    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72724;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72724
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
    دانشجو
    سروش سیّاری
    استاد راهنما
    مسعود کیماسی

    در کشور ما نیز مانند بسیاری از واحدهای سیاسی دنیا میزان مشارکت‌های مردمی با نوساناتی مواجه بوده است. پدیده مشارکت مردمی را می‌توان شاخصی برای پویایی ملت و پیوند عمیق آنها با دولت دانست. طبیعتاً حالت مطلوب آن است که مشارکت سیاسی در یک کشور، دارای حداقلِ نوسان و حتی رو به افزایش باشد. مسئله این پژوهش نیز نشأت گرفته از همین موضوع مهم می‌باشد. راهکار گذار از این وضعیت را باید غنی کردن بازارهای سیاسی با بهره‌گیری از تکنیک‌های بازاریابی دانست که به شکل‌گیری مفهومی به نام «بازاریابی سیاسی» در ادبیات بازاریابی انجامیده است. هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر ابزارهای ارتباطات بازاریابی بر موفقیت بازاریابی سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری می‌باشد. لذا فرضیات این پژوهش نیز برگرفته از اثربخشی ابزارهای ارتباطات بازاریابی بر موفقیت بازاریابی سیاسی می‌باشد. روش تحقیق مدنظر پژوهشگر کاربردی و توصیفی-پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاه تهران بوده و برای سهولت در سنجش میزان موفقیت بازاریابی سیاسی در میان جامعه آماری، انتخابات ریاست جمهوری سال1392 را به عنوان نمونه‌ای برای تعامل با افراد نمونه آماری برگزیده شد. روش نمونه‌گیری، طبقه‌ای و بر مبنای مقطع تحصیلی دانشجویان در نظر گرفته شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده از طریق پرسشنامه، از آزمون‌های متعدد آماری استفاده شده است. برای تأیید و یا رد فرضیه‌ها از آزمون T تک نمونه‌ای استفاده شد. همچنین برای مقایسه میزان اهمیت متغیرهای مستقل در مورد هر یک نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال1392 از آزمون فریدمن و برای بررسی تفاوت به‌کارگیری هر یک از ابزارهای ارتباطات بازاریابی در میان نامزدها از آزمون‌های آنالیز واریانس به علاوه آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. در واقع موفقیت بازاریابی سیاسی در گرو برقراری ارتباط مؤثر با مردم از سوی فرد یا سازمان سیاسی و در نتیجه گزینش آگاهانه رأی‌دهندگان می‌باشد. نتایج این تحقیق پیشنهاد می‌دهد که بهره‌گیری از ابزارهای ارتباطات بازاریابی می‌تواند بر موفقیت بازاریابی سیاسی در انتخابات- به استناد تحقیقات تجربی در سایر کشورها و تحقیقات مشابه در کشور ما- تأثیر بسزایی بگذارد. این تأثیر قادر است بر دایره دانش بازاریابی و سیاست بیفزاید.
    Abstract
    Public participation in the world has been experienced some fluctuations in our country like many political departments. The phenomenon of public participation can be an indicator of nation dynamic and their strong linkage to the government. A desirable political participation in a country has least fluctuations and even increasing. The problem of this study is derived this important issue. The solution to solve this situation is to enrich political markets using marketing techniques which has resulted to establish a concept called "political marketing" in the marketing literature. The main aim of this study is to evaluate the effect of marketing communication tools on political marketing success in the Presidential Election. The hypotheses of study are derived the efficiency of marketing communication tools on the success in political marketing. The methodology of the study is applied and descriptive-survey. The statistical society of the study consist of all students in Tehran University and the presidential election of 2013 was selected as a sample to interact the individuals in the statistical sample to facilitate the evaluation of political marketing success in the statistical society. Sampling method was stratified based on educational level of students. Data was gathered through a questionnaire. Several statistical tests were used to analyze the gathered data. Single-t test was used to accept or reject the hypotheses. Freidman test was used to compare the importance of independent variables about candidates of presidential election of 2013. Variance analysis test and Tukey post hoc test were used to examine the difference of using marketing communication tools among candidates. In fact, political marketing success depends on establishing an effective communication with people by political organization or individual and conscious election of voters. The results of this study shows that using marketing communication tools can be effective in political marketing success in election based on empirical researches in other countries and similar researches in our country. This effect is able to increase the knowledge in the field of marketing and politic. Keywords: Political Marketing, Political Participation, Marketing Communication Tools, Presidential election of 2013, Students in Tehran University