بررسی عوامل موثر بر رفتارخرید جلوآمپر خودروهای سواری پرتیراژ ساخت داخل کشور
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70289
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- محمدحسین اختراع
- استاد راهنما
- مسعود کیماسی
- چکیده
- با توجه با افزایش روزافزون تعداد خودرو در کشور، نیاز به قطعات یدکی خودرو از جمله جلوآمپر بیشتر از قبل احساس می شد. بنابراین در این پژوهش کاربردی ما به دنبال تبیین عوامل موثر بر رفتار خرید جلوآمپر برای یافتن نتایجی بودیم که به بتوان آنها را در اختیار تولید کنندگان این قطعه قرار داد تا با همکاری کانال های توزیع و فروشندگان نهایی، تا حد امکان فروش قطعه جلوآمپر در بازار قطعات یدکی خودرو دچار تحول شود. در این پژوهش، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، عوامل موثر بر رفتار خرید افرادی که به خرده فروشان قطعات یدکی خودرو مستقر در شهر تهران که حداقل یک جلوآمپر برای فروش در اختیار داشتند، مراجعه کردند، از طریق پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفت. تعداد 384 عدد پرسشنامه تکمیل شده حاصل شد. روایی محتوایی پرسشنامه از طریق نظرات نخبگان، و روایی سازه از طریق تحلیل عاملی تایید شد. همچنین پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد پذیرش قرار گرفت. با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری، و ضرایب رگرسیونی بدست آمد که مولفه شغل و منطقه سکونت از عوامل شخصی بر رفتار خرید جلوآمپر تاثیر گذار نیست، اما عوامل دیگر، شامل آمیخته بازاریابی که خود شامل محصول، قیمت، دسترسی و ارتباطات بود و همچنین عوامل فردی که شامل عوامل روانی و شخصی بود و عوامل محیطی که شامل عوامل موقعیتی و شرایط بازار بود، بر رفتار خرید جلوآمپر خودروهای پر تیراژ ساخت داخل کشور تاثیر داشت. در نتیجه سه فرضیه پژوهش از این طریق مورد تایید قرار گرفت. از تفسیر نتایج اصلی و جانبی پژوهش می توان ادعا کرد که گارانتی و ضمانت تعویض محصول، دسترسی راحت، کیفیت بالای محصول و عدم وجود قیمت های متفاوت از یک برند در بازار قطعات یدکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر رفتار خرید می باشد. همچنین معلوم گشت که خرده فروشانی که بورس انواع جلوآمپر خودرو بودند حتی از نمایندگان برندهای تولید کننده جلوآمپر، نزد مراجعه کنندگان محبوب تر هستند.
- Abstract
- Due to the increasing number of vehicles in the country, the need for spare parts, including instrument cluster was felt more than before. In this applied study, we were looking for explaining the influencing factors on the buying behavior of instrument cluster to find results that can give them to the this spare part manufacturers to evolve by cooperating of distribution channels and the final sellers as far as the possibility of selling the part of instrument cluster in the market of spare parts for cars. In this study, using random cluster sampling method, affecting factors on the buying behavior of people who referred to spare parts retailers in Tehran that had at least one instrument cluster for sale, evaluated through questionnaires. 384 completed questionnaires were obtained. Validity of the questionnaire by the elites, and the validity of structure were confirmed through factor analysis. Also reliability was accepted through Cronbach's alpha coefficient. It was obtained using structural equation modeling, and regression coefficients that the component of occupation and residential area of personal factors isn't effective on the buying behavior of instrument cluster, but other factors, including marketing mix that includes product, price, place and promotion as well as individual factors, including psychological and personal factors and environmental factors, including situational factors and market conditions, are effective on the buying behavior of high circulation cars instrument cluster which are manufactured locally. As a result of this research, three hypotheses were confirmed. The interpretation of the main results and accessories of research can be claimed that the warranty and product replacement guarantee, easy access, high quality of product and the absence of different prices from one brand in the spare parts market is the most important affecting factors of buying behavior. Also it was found that retailers who were stock of a variety of car instrument cluster even are more popular than the representatives of instrument cluster manufacturer brands with visitors. Keywords: buying behavior, instrument cluster, marketing mix, individual factors, environmental factors