بررسی تاثیر انجمن های برند مبتنی بر شبکه های اجتماعی بر اعتماد مشتریان به برند در صنعت گردشگری (مورد مطالعه: شرکت خدمات مسافرتی جهانگردی ستاره الماس هالی)
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73482;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73482
- تاریخ دفاع
- ۲۳ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- مریم فرهنگ
- استاد راهنما
- امیر خانلری
- چکیده
- ساخت و حفظ اعتماد به برند یکی از اصلی ترین موضوعات تحقیقات بازاریابان برای یک دوره بسیار طولانی بوده است . بازاریابان پدیده های مختلفی را برای حفظ اعتماد و وفاداری مشتریان به کار برده اند . یکی از آخرین مفاهیم بازاریابی ، بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی می باشد . مسئله اصلی در تحقیق ما این مطلب است که آیا انجمن های برند مبتنی بر شبکه های اجتماعی بر اعتماد مشتریان به برند در صنعت گردشگری تاثیر دارد یا خیر؟ صنعت جهانگردی و گردشگری در ایران از ظرفیت بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است و با به کارگیری مدیریت درست، این صنعت قابلیت کافی جهت تبدیل شدن به قطبی مهم در تولید درآمد ملی و کم کردن وابستگی به نفت را داراست. مورد مطالعه در این تحقیق شرکت خدمات مسافرتی جهانگردی ستاره الماس هالی می باشد . تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها از نوع تحقیقات توصیفی و از شاخه همبستگی، از نوع مدل یابی معادلات ساختاری است که به صورت پیمایشی انجام می شود. برای جمع آوری اطلاعات تحقیق از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق کاربران شبکه اینستاگرام شرکت خدمات مسافرتی جهانگردی ستاره الماس هالی می باشد که به عنوان عضو یک انجمن برند بوده و آن را دنبال می کنند. پس از تجمیع پرسشنامه از پاسخ دهندگان، داده های این پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی به ترتیب با نرم افزار SPSS و LISREL مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، و در نتیجه مشخص شد که انجمن های برند مبتنی بر شبکه های اجتماعی بر اعتماد مشتریان به برند در صنعت گردشگری تاثیر مثبت و معنا داری دارد.با توجه به نتایج این پژوهش، عضویت در انجمن برند مبتنی بر شبکه اینستاگرام شرکت ستاره الماس هالی از طریق سه ویژگی مشترک جوامع، یعنی هوشیاری تسهیم شده، سمبل ها و سنت های اشتراکی و تعهد اجتماعی باعث تقویت رابطه ی مشتریان با برند، شرکت، خدمات و سایر مشتریان می شود که این تقویت رابطه خود باعث ایجاد حس اعتماد به برند در مشتریان می شود.
- Abstract
- Creating and maintaining brand trust has been one the main topics of marketer’s researches for a long time. Marketers have used various tools and phenomena for maintaining customer’s trust and loyalty. Now adays one of the most recent concepts in marketing is marketing through social networks. The main question in this research is whether social networks based brand communities have positive effect on customer’s trust on a brand in tourism industry or not? Tourism industry has a great potential in Iran and by applying the appropriate management, it is capble of becoming the major hub in the national revenue production and can reduce our dependency on oil exportation. In this research, the case study is Setare Almas Hali travel agency. Having 15 years of experience in tourism industry, Setare Almas Hali is using Instagram as brand community for 2 years. This research is an applied one, the research methods are descriptive, and correlation from data gathering view. For analysis, structural equation modeling (SEM) has been used. A questionair is used to collect research data. The statistical population is the followers of Setare Almas Hali’s Instgram page used as brand community. After collecting the questionairs from respondants, the statistics were analysed in two parts of descriptive and inferential analysis, using SPSS and Lisrel softwares. As the result, it was found that social media based brand communities have positive and meaningful effect on customer brand trust in tourism. According to the result of this study, social network based brand communities are using three common characteristics of every community (Shared Consciousness, Obligation to society, Shared rituals and traditions) to cement customers relations with company, brand, the services and with other cutomers which results in customer’s trust.