عنوان پایاننامه
حل مسئله مکان یابی- مسیریابی چند هدفه در شبکه ی جمع آوری ضایعات و بازیافت آنها با در نظر گرفتن معیارهای زیست محیطی و مسیرهای جمع آوری سبز
- رشته تحصیلی
- مهندسی صنایع
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3041;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70150
- تاریخ دفاع
- ۰۷ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- حامد فرخی اصل
- استاد راهنما
- مسعود ربانی
- چکیده
- در این پایان نامه مدل چندهدفهی جدیدی برای مسئلهی مکان یابی مسیریابی حملونقل زباله های خطرناک ارائه شدهاست. این مسئله شامل جمع آوری، پالایش، بازیافت و انهدام زبالههای خطرناک طی یک فرایند چندسطحی میباشد. این مدل علاوه بر در نظر گرفتن عوامل اقتصادی عوامل زیست محیطی ناشی از حملونقل، پالایش، بازیافت و انهدام زبالههای خطرناک را نیز در نظر گرفتهاست. اهداف مطرح شده در این مسئله شامل کاهش هزینههای اقتصادی، کاهش ریسک حملونقل و همچنین ریسک مربوط به سایتهای احداث شده میباشد. در بخش هزینه های اقتصادی علاوه بر هزینههای اقتصادی متداول در ادبیات این موضوع، هزینهی مصرف سوخت و همچنین هزینههای ناشی از انتشار آلایندهها در نظر گرفته شدهاست. در این پایاننامه هدف برقراری تعامل بین معیارهای زیست محیطی و اقتصادی بودهاست به گونهای که ترکیب بهینهای از مسیرهای اختصاص داده شده و مکانهای انتخاب شده برای احداث سایتهای پالایش،بازیافت و انهدام با در نظر گرفتن تمامیمحدودیتهای موجود در مسئلهایجاد شود. مدل ارائه شده برای این مسئله در سایز کوچک اعتبار سنجی شده ولی با توجه به پیچیدگیهای مسئله در سایزهای بزرگتر از الگوریتمهای فراابتکاری برای حل مسئلهاستفاده شدهاست. دو الگوریتم فراابتکاری چند هدفه در این پایاننامه برای اولین بار در حوزه مکانیابی مسیریابی مورد استفاده قرار گرفتهاند و نتایج حاصل از آنها با توجه به معیارهای مقایسهای الگوریتمهای چندهدفه با الگوریتمهای شناخته شدهای مانند ژنتیک بر پایهی ناچیرگی، الگوریتم بهینه سازی بر مبنای ازدحام ذرات، الگوریتم تکاملی بر مبنای قدرت پارتو مقایسه شدهاست. واژههای کلیدی: مکانیابی مسیریابی، مصرف سوخت، انتشار آلایندهها، جمع آوری ضایعات، الگوریتمهای فراابتکاری
- Abstract
- In this thesis, a new mathematical model for transportation location routing problem is proposed. One of the most important applications of this model is waste collection problem which is considered in this thesis. A proposed network of waste collection considered in this paper includes depots, generation nodes, treatment facilities, recycling centers, and disposal facilities. Both economic and social factors are considered in this thesis, simoultaneously. The model consists of three objectives including minimization of economic cost, minimization of transportation risk, and minimization of site risk. In the economic term, a cost related to fuel and green house gases emission are considered in addition to traditional cost considered in the literature. This thesis aims to trade-off between economic objectives and social objectives, simoultaneously in the manner that we can reach to optimum combination of routes and opening facilities. The proposed model is validated for small sized problem with GAMS software, but a metaheuristic algorithms are used for solving a large sized problems with respect to combinatorial nature of the problem. Two new metaheuristic algorithms are applied for the first time in the literature of location routing problem and the obtained results are compared with the results of well known algorithm such as NSGA-II, MOPSO and SPEA-II. Finally, the conclusion and future research is provided according to the results and the literature. Keywords: Location routing problem, fuel consumption, GHG emission, waste collection, metaheuristic algorithms.