انتخاب مسیر مناسب برای قطعه دوم آزاد راه تهران- شمال از دیدگاه زمین شناسی مهندسی
- رشته تحصیلی
- زمین شناسی- مهندسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس علوم شماره ثبت: 5849;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71627;کتابخانه پردیس علوم شماره ثبت: 5849;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71627
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- محمد معدن کن
- استاد راهنما
- اکبر چشمی, جعفر حسن پور
- چکیده
- در انتخاب مسیر مناسب برای ساخت یک آزادراه عوامل بسیاری دخیل هستند که درجه اهمیت هر یک از آنها بسته به شرایط پروژه متفاوت است. بیتردید یکی از مهمترین عوامل موثر در فرایند انتخاب مسیر در شرایطی که آزادراه از مناطق کوهستانی عبور میکند، زمینشناسیمهندسی است. توجه ویژه به مطالعات زمینشناسی مهندسی در انتخاب مسیر مناسب برای آزادراه در چنین شرایطی، میتواند نقش بسزایی در به حداقل رساندن زمان و هزینه اجرای پروژه و نیز مخاطرات احتمالی حین ساخت و بهرهبرداری از آن داشته باشد. پروژه آزادراه تهران شمال به عنوان یکی از طرحهای عظیم عمرانی کشور به شمار میرود که با عبور از رشتهکوه البرز دسترسی تهران را به شمال کشور و شهر چالوس میسر میسازد. این آزادراه در اجرا به چهار قطعه تقسیم شده است. از میان این چهار قطعه، قطعه چهارم در حال بهرهبرداری، قطعه اول در حال ساخت و قطعه سوم هم اکنون در مرحله مطالعات اولیه است. قطعه دوم نیز با طول تقریبی ?? کیلومتر حدفاصل دوآب تا پل زنگوله واقع شده است. ?/? کیلومتر انتهایی این قطعه که شامل تونلهای بزرگ البرز میباشد در حال اجراست ولی ??/? کیلومتر ابتدایی این قطعه در مرحله مطالعات برای انتخاب مسیر میباشد و سه گزینهی اصلی برای مسیر آن پیشنهاد شده است. در این تحقیق سعی شده است تا با ارایه روشی هدفمند، بتوان این گزینهها را از دیدگاه پارامترهای زمینشناسی مهندسی با هم مقایسه کرد. بدین منظور، پس از مطالعات دفتری و برداشتهای صحرایی، پارامترهای زمینشناسی مهندسی موثر در ساخت آزادراه شناسایی و نقشه مربوط به هر پارامتر با استفاده از نقشههای پایهی زمینشناسی و دادههای تکمیلی توسط نرمافزار Arc GIS برای محدودهی مشخصی در اطراف مسیرهای پیشنهادی تهیه گردید. سپس با استفاده از نظرات کارشناسی و مدل فرایند تحلیل سلسله مراتبی وزن هر یک از پارامترها متناسب با درجه اهمیت آنها در ساخت آزادراه و با استفاده از نرمافزار Expert Choice محاسبه گردید. نهایتا با انجام همپوشانی وزندار نقشههای عوامل، نقشههای مطلوبیت نسبی ساخت آزادراه به دو صورت سطحی و تونل از دیدگاه زمینشناسی مهندسی تهیه گردید و با استفاده از آنها، مسیر دارای شرایط مطلوبتر تعیین شد. مسیر منتخب در این تحقیق شامل یک مسیر ??/? کیلومتری است که در شرق جاده فعلی کرج چالوس جانمایی شده است و بیشتر طول آن (??/? کیلومتر) به صورت تونلهای مستقیم و بلند است و همین امر موجب شده تا این مسیر کوتاهترین مسیر در بین گزینههای پیشنهادی باشد.
- Abstract
- There are various effective factors in process of selecting suitable rout for a freeway construction that their importance vary in each project condition. Certainly, engineering geology is one of the most important effective factors for selecting suitable rout for those freeways that cross mountainous terrain. If these studies carry out correctly, it can considerably reduce expenses and requirement time of project as well as prevent of natural hazard during construction or exploitation of freeway. Tehran-Shomal freeway as a big national constructive project, connect Tehran to the Chaloos city, northern Iran, with passing from the Alborz mountains. There are 4 separate lot in construction of this freeway. From these, fourth lot is under traffic now, first lot is constructing, third lot in under feasibility studies. The second lot, with approximately length of 22 km located between Doab and Pole-Zangouleh. Long Alborz tunnels with approximately 6.5 km length are under construction at the end of this lot. For rest 15.5 km of this lot, There are three main proposed routs. Selecting suitable rout for this part from the standpoint of engineering geological parameters is the main purpose of this thesis. In order to do that, GIS based approach was selected. At first, the main engineering geological parameters effective in rout selecting were recognized by study of related reports and field investigations. Then, spatial layer of each factor prepared based on the related maps and data in GIS environment for a corridor along the proposed routs. Next, the weights calculated for each effective parameter according to the importance of them using the Analytical Hierarchy Process (AHP) and Expert Choice software. At the next step, weighted overlay of the factor's layers carried out and two desirability zonation maps were created. One of them shows the desirability for freeway construction as tunnels (underground way) and another one shows the desirability for freeway construction on the ground (cut and fill). Using these maps, the rout that had best condition was selected. This rout is located in east of Karaj-Chaloos road and is the shortest rout among the proposed routs. Seven long tunnels with total length of 10.3 km located in this rout.Key words: Engineering geology, Tehran-Shomal freeway, GIS, Analytical Hierarchy Process (AHP), rout selecting.