عنوان پایان‌نامه

بهینه سازی مصرف انرژی با جایگزینی ناوگان ریلی با ناوگان جاده ای با تاکید بر شبکه بار کشور



    دانشجو در تاریخ ۰۹ مرداد ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بهینه سازی مصرف انرژی با جایگزینی ناوگان ریلی با ناوگان جاده ای با تاکید بر شبکه بار کشور" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1118;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 39506
    تاریخ دفاع
    ۰۹ مرداد ۱۳۸۷
    دانشجو
    عباس فدایی
    استاد راهنما
    حمید ابریشمی

    در دنیای امروز ضرورت توجه به حمل نقل امری اجتناب ناپذیر به¬شمار می¬رود .حمل ونقل ریلی به عنوان حمل ونقل سبز، ایمن و به¬صرفه از لحاظ مصرف انرژی، از جایگاه در خورتوجه، برخوردار، می¬باشد. در این پروژه ضمن بررسی ترافیک بار در کشور و تعیین زوج مسیرهای مهم از لحاظ جابه¬جایی بار و مصرف سوخت، توجیه¬پذیری سرمایه¬گذاری در مسیر تهران – بندر عباس به صورت دوخطه¬شدن مسیر ریلی در طول 1152 کیلومتر به روش هزینه¬_فایده و با استفاده از نرم افزار Comfar از لحاظ مالی واقتصادی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است. هزینه¬های طرح در طول 26 سال دوران احداث و بهره¬برداری شامل سرمایه¬گذاری اولیه، هزینه تامین ناوگان و هزینه¬های دوران بهره برداری و درآمدها شامل درآمد ناشی از حمل بار و منافع ملی همچون کاهش مصرف انرژی، افزایش ایمنی، کاهش استهلاک ناوگان، کاهش آلودگی¬های زیست محیطی به ازاء میزان ترافیک منتقل شده از جاده به راه آهن است .ارزش فعلی خالص(NPV) ونرخ بازده داخلی IRR)) به عنوان شاخص¬های اصلی اقتصادی طرح می¬باشند و نرخ تنزیل مورد نظر دولت بر اساس نشریه 3122 سازمان مدیریت و برنامه ریزی 11%در نظر گرفته شده است. بر اساس میزان ترافیک پیش¬بینی شده و هزینه¬ها و درآمدهای طرح در طول دوران احداث و بهره¬برداری سرمایه¬گذاری در احداث محور از لحاظ مالی توجیه¬پذیر نیست، اما از لحاظ اقتصادی توجیه پذیر می¬باشد.
    Abstract
    Abstract In today’s world, transport plays a crucial role. Rail transport enjoys particular attention to its green and safe nature and energy efficiency. This paper offers a perspective on the expansion of traffic load in the country and identifies the important traffic corridors in terms of traffic and energy efficiency. It then proceeds to study the economic and financial feasibility of upgrading the 1152 km Tehran-Bandar Abbas rail link to twin tracks, adopting a cost_ benefit analysis using the Comfar software. The costs of the project over its 24 year life cycle include initial investment, upgrading of the rail fleet, and operating costs. Benefits on the other hand include direct revenues from increased freight carriage plus imputed value of externalities such as reduced energy consumption, increased safety, lesser depreciation of fleet and reduced environmental pollution due to diversion of road traffic to rail. The study computes net present value (NPV) and internal rate of return (IRR) of the project using the discount rate of 11% as per guidelines of the management and planning organization (MPO). On the basis of anticipated traffic and costs and benefits of the project during the construction and operation phases, the project is not financially viable but it is economically feasible. Key words Cost-benefit analysis, energy saving, two lined rail, Comfar, economic and financial aspects