ارزیابی وب سایتهای تجارت الکترونیک در ایران (مطالعه موردی شرکت گاز استان مازندران
- رشته تحصیلی
- اقتصاد و تجارت الکترونیک
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1135;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 40065
- تاریخ دفاع
- ۲۴ دی ۱۳۸۷
- دانشجو
- قاسمعلی مایلی رستمی
- چکیده
- به جهت روند رشد ،وباز نگری هزینه هاو ارتباط آسان، تجارت الکترونیکی در صدر اولویت های سازمانها و شرکت ها قرار گرفته است . در واقع با استفاده از اینترنت ، تجارت الکترونیکی برای بسیاری از صنایع به روش ایجاد تعامل با مشتریان و سهامداران ، ارائه محصولات/ خدمات و فروش الکترونیکی تبدیل گردیده است . وب سایت به منظور برقراری ارتباط با مشتریان و تسهیل تعاملات تجاری مورد استفاده قرار می گیرد . از اینرو شرکت هانیازمند اطلاعاتی در ارتباط با وب سایت خود هستند تا بدین وسیله اثر بخشی و قابلیت استفاده از آن را ارزیابی و بهبود دهند . درتحقیق حاضربه ارائه متغیرهای مهم و چارچوبی برای ارزیابی وب سایتهای تجارت الکترونیک پرداخته شده است . در این راستا از برخی شرکتهای تجاری مثل شرکت گاز استان مازندران در امر تجارت الکترونیک ( به عنوان جامعه آماری ) داده های لازم از طریق پرسشنامه 29 سوالی که در این مرکز به طور جداگانه توزیع وجمع آوری شد، به دست آمده است . براساس نتایج تحقیق به نظر کاربران،متغیر های نمای سایت،پیمایش سایت، محتوی سایت ، قابلیت اعتماد ومتغیر فنّی سایت در ارزیابی وب سایتهای تجارت الکترونیک تأثیر مثبت دارند ، از طرف دیگر بین متغیر فنی(به عنوان متغیر کلیدی)وچهار متغیردیگر رابطه وجود دارد.رتبه بندی نسبی این متغیرها نیز براساس میانگین ازبیشترین تا کمترین اهمیت به صورت زیر می باشد : یک - قابلیت اعتماد ( Reliability ) دو - متغیر فنی ( Technical Variable ) سه – پیمایش سایت ( Navigation ) چهار- محتوی سایت ( Content ) پنج - نمای سایت ( Interface )
- Abstract
- Now a days, electronic commerce is a subject at the top of the organizations and companies. In fact, Internet and E-commerce have converted to a way for earning, dealing with consumers and share holders, introducing services and products and electronic sale in many companies of various industries. Hence companies need to inform the customer about their website in order to communicate, evaluate and improve their effectiveness and usability. In this research, some important issues, variables and a framework for evaluation of commercial websites have been introduced and analyzed. Although a number of commercial and service companies which are active in E-commerce including some banks, chain supermarkets and transportation agencies have been reviewed and studied. But, specifically, the data for analyzing different theories of research has gained through a question questionnaire which were distributed and gathered in these centers separately, in province of Mazandrun. According to the finding of the research, variables of interface, navigation, content, reliability and site technical variable have positive effect in evaluation of commercial sites and also technical variable, a key variable, affects on the other four variables. Relative ranking of importance degree of these variables based on the obtained quantitative mean is as following: 1. Reliability 2. Technical variable 3. Navigation of site 4. Content of site 5. Interface of site