عنوان پایان‌نامه

ارائه و تحلیل چارچوب فاکتورهای اساسی موفقیت در پیاده سازی ITIL در صنعت بانکداری مبتنی بر روش پویایی های سیستم



    دانشجو در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارائه و تحلیل چارچوب فاکتورهای اساسی موفقیت در پیاده سازی ITIL در صنعت بانکداری مبتنی بر روش پویایی های سیستم" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    MBA- مدیریت عملیات
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3261;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75232;کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3261;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75232
    تاریخ دفاع
    ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    عباس کرامتی

    خدمات فناوری اطلاعات به‌عنوان دستاوردی که کاربران آن را لمس می کنند مهم‌ترین خروجی کلیه فعالیت هایی است که تحت عنوان فناوری اطلاعات در هر سازمان صورت می گیرد. امروزه مدیریت این خدمات به کمک بهروش‌های بین المللی ازجمله کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات ( ITIL) صورت می پذیرد. ازآنجایی‌که امروزه فناوری اطلاعات عامل اصلی و استراتژیک برای تولید ارزش در صنعت بانکداری است، مدیریت خدمات فناوری اطلاعات در این صنعت نیز موضوعی حساس، بااهمیت و کاربردی است. همواره یکی از چالش های بانک‌ها در این حوزه پیاده سازی موفقیت‌آمیز بهروش ITIL بوده است. در این پژوهش ابتدا با استفاده از تحقیقات انجام‌شده در حوزه پیاده سازی ITIL و مرور ادبیات، فهرست جامعی از بیش از 120 فاکتور اساسی موفقیت استخراج گردید. در گام بعدی به‌منظور مشخص کردن فاکتورهایی که مستقیماً در پیاده سازی ITIL دخیل هستند پس از مصاحبه با مشاورین پیاده سازی ITIL در صنعت بانکداری و دیگر صنایع، تعدادی از این فاکتورها که مرتبط با مراحل دیگر جاری‌سازی ITIL در سازمان بود، حذف گردید. درنهایت اهمیت تعداد 38 فاکتور باقی مانده در قالب پرسشنامه از خبرگان فناوری اطلاعات در حوزه بانکداری که تجربه پیاده سازی ITIL را داشته و یا در شرف پیاده سازی آن بوده اند پرسیده شد. این اهمیت در هر یک از مراحل چهارگانه یک پروژه بر اساس متدولوژی PRINCE2 به کمک آزمون t تک نمونه ای به دست آمد و بر این اساس مدلی از فاکتورهای اساسی موفقیت در هر مرحله از پروژه پیاده سازی ITIL حاصل شد. در مرحله بعد برای بررسی تأثیر این فاکتورها در پروژه پیاده سازی ITIL، شرکت توسن که اخیراً اقدام به پیاده سازی این به روش نموده است انتخاب شد. بر اساس متدولوژی پویایی های سیستم و به کمک ادبیات موجود و مصاحبه باخبرگان این شرکت، مدل پروژه پیاده سازی در شرکت توسن توسعه یافت و فاکتورهایی که در این پروژه رعایت شده بودند در قالب مدل دینامیکی آورده شده و تأثیر هر یک در پروژه سنجیده شد. لازم به ذکر است استفاده از روش پویایی های سیستم در این حوزه خاص، برای اولین بار صورت گرفته و می تواند به‌عنوان ابزاری کارآمد جهت تصمیم سازی در مورد پیاده سازی ITIL برای مدیران مورداستفاده قرار گیرد. واژه‌های کلیدی: بانکداری، ITIL، پویایی های سیستم، خدمات فناوری اطلاعات
    Abstract
    It is evident that organizations are demanding more efficient information management technologies in order to offer high quality services for both internal and external clients. Firms pursue the implementation of processes aligned to their strategic and operational objectives and, to achieve these goals, they usually introduce various frameworks and approaches to information technology service management, such as Information Technology Infrastructure Library (ITIL) or Control Objectives for Information and Related Technologies (COBIT). IT in banking sector is a strategic factor which help organization value generation. On the other hand Information Technology Infrastructure Library implementation is not well spelled out in documentation and therefore can be very challenging. In this study, a literature review is conducted to identify critical success factors (CSFs) for ITIL implementation in banking industry. Then we asked Experts about importance of these factors in banking. According to the experts’ opinions and phases of project Management base on PRINCE2 framework, we give model which contain ITIL Implementation CSF’s. At last part of the study we make a system dynamics model of ITIL Implementation project in TOSAN Company. In this model we measure impact of CSF’s in success of the project for the first time. Main innovation of this study more than giving a model for CSF’s is the creation of a tool that help mangers and Consoler’s to make better decisions about implementation of ITIL in their organizations. Keywords: ITIL, Banking, ITSM, CSF, System Dynamics