عنوان پایان‌نامه

مدل سازی چند هدفه وابسته به زمان مسئله تولید و مسیریابی آلودگی



    دانشجو در تاریخ ۲۸ دی ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مدل سازی چند هدفه وابسته به زمان مسئله تولید و مسیریابی آلودگی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی صنایع
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3258;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75157;کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3258;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75157
    تاریخ دفاع
    ۲۸ دی ۱۳۹۴
    دانشجو
    مریم غضنفری
    استاد راهنما
    فریبرز جولای

    مسئله مسیریابی تولید و مسئله مسیریابی آلودگی دو موضوع مهم وابسته به مسئله مسیریابی وسایل نقلیه در رابطه با برنامه‌ریزی زنجیره تامین هستند. مسیریابی و یافتن مسیر بهینه برای وسایل نقلیه جزء مشترک در هر دو مسئله می‌باشد. علاوه بر این مسئله مسیریابی تولید به تصمیمات مربوط به تولید و توزیع نیز می‌پردازد و این درحالی است که مسئله مسیریابی آلودگی با مقدار مصرف سوخت و انتشارات تولید شده سروکار دارد. در این پایان‌نامه مدل دوهدفه‌ی برنامه‌ریزی خطی مختلط عدد صحیح جدیدی برای مسئله‌ی تولید و مسیریابی آلودگی وابسته به زمان ارائه شده‌است. اهداف مطرح شده در این مسئله، کاهش هزینه‌های اقتصادی شامل هزینه‌های مربوط به تولید، موجودی و توزیع، و همچنین کاهش مصرف سوخت و متناظر با آن کاهش انتشار کربن دی اکسید می‌باشد. علاوه بر موارد مطرح شده، مسئله تراکم نیز به مدل اضافه شده، که در کاربردی بودن مدل، و نزدیک بودن هرچه بیشتر آن به مسائل موجود در دنیای واقعی تاثیرگذار می‌باشد. مدل ارائه شده توسط روش محدودیت اپسیلون توسعه‌یافته حل و اعتبارسنجی شده است. همچنین به منظور حل این مسئله NP-Hard در اندازه متوسط و بزرگ الگوریتم فراابتکاری چند‌هدفه ژنتیک با مرتب‌سازی نامغلوب پیشنهاد شده و نتایج حاصل گزارش شده‌ است که نشان‌دهنده کارایی الگوریتم پیشنهادی می‌باشد. واژه های کلیدی: مسیریابی تولید، مسیریابی آلودگی، بهینه‌یابی چندهدفه، روش محدودیت اپسیلون توسعه‌یافته، الگوریتم فراابتکاری چند‌هدفه ژنتیک با مرتب‌سازی نامغلوب.
    Abstract
    Production routing and pollution routing problems are two important subjects of vehicle routing problem of the supply chain planning. Routing and finding an optimum path for the vehicle is the common section in both problems. In addition, production routing problem deals with production and distribution whereas pollution routing problem deals with the amount of fuel consumption and produced emissions. In this research, a new bi-objective mixed integer linear programming model for the Time-Dependent Production and Pollution Routing Problem (TDPPRP) is proposed. The research aims at reducing the economic costs including production, inventory and distribution costs, and also reducing fuel consumption and CO2 emissions. Moreover, congestion is added to the model, which affects the problem to be more practical and closer to the real world problems. The proposed model has been solved and validated using the developed ?-constraint method. Furthermore, in order to solve this NP-Hard problem in medium and large size, a multi-objective Non-dominated Sorting Genetic Algorithm (NSGA-II) is suggested and the results have been discussed and the efficiency of the recommended algorithm has been proved. Keywords: Production routing; pollution routing; Multi-objecctive optimization; ?-constraint method; Non-dominated Sorting Genetic Algorithm.