عنوان پایاننامه
کیفر بدنی و کرامت بشر
- رشته تحصیلی
- الهیات و معارف اسلامی-فقه و مبانی حقوق اسلامی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2343ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70413
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- علی اصغر افشاری
- استاد راهنما
- عابدین مومنی
- چکیده
- نهادهای بین المللی و غربی مدافع حقوق بشر با استناد به اعلامیه جهانی حقوق بشر و برخی میثاق ها و کنوانسیون ها اعمال کیفرهای بدنی را مخالف کرامت انسان دانسته و کشورهای اسلامی را به نقض حقوق بشر متهم می کنند. سؤال این است که آیا کیفرهای بدنی با کرامت بشر تنافی دارد؟ فرضیه پژوهش پیش رو این است که کیفرهای بدنی در نظام کیفری اسلام همسو با کرامت و در صدد تقویت آن نسبت به مجرم و سایر افراد جامعه اعمال می شود. گستره دامنه کرامت به کرامت اکتسابی و نیز به جهان آخرت در اندیشه اسلامی روشن می نماید حقوق جزای اسلامی به کرامت والاتر و وسیعتری از کرامت مورد ادعای حقوق بشر غرب می اندیشد و کیفرهای بدنی اسلامی از این منظر کاملاً توجیه پذیر هستند. همچنین با بررسی اهداف حقوق جزای اسلامی و مقایسه آن با اهداف حقوق جزای غرب این نتیجه به دست می آید که اهدافی به مانند اصلاح و تربیت مجرم که در حقوق غرب به عنوان تابلوی توجه به کرامت انسان معرفی می گردند در حقوق جزای اسلامی مورد توجه بوده و با احکام ویژه ای تأمین می شوند. همچنین با شمارش و بررسی اصول جزایی که از مقتضیات کرامت محوری در حقوق جزا هستند مشاهده می شود که هیچ یک از این اصول در حقوق جزای اسلامی فروگزار نشده است. بلکه حقوق جزای اسلامی در ضمن قواعد متعدد فقهی، اصولی از قبیل اصل فردی کردن مجازات ها، اصل قانونی بودن جرم و مجازات و اصل منع شکنجه را تضمین می نماید و از رهگذر این قواعد و اصول در تقویت کرامت متهم و مجرم و بقیه افراد جامعه می کوشد.
- Abstract
- ندارد