عنوان پایاننامه
ارائه مدل تبیین تاثیر بازاریابی درونی بر تسهیم دانش
- رشته تحصیلی
- مدیریت فن آوری اطلاعات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75602;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75602
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۹۴
- دانشجو
- زهرا صدیقی
- استاد راهنما
- محمد موسی خانی
- چکیده
- امروزه عمده ترین سرمایه سازمان ها دانشی است که به آن دسترسی دارند. سازمان هایی می توانند موفق باشند که قادرند مفید ترین و به روزترین دانش بشری را در حوزه کسب و کار خود در اختیار گیرند و از آن به نحو احسن استفاده نمایند. بنابراین، مدیریت دانش درسازمان ها نقش کلیدی دارد. تسهیم دانش به عنوان یک فرایند مدیریت دانشی نقش مهمتری در سازمان ها دارد؛ چراکه دانش تولید شده بدون تسهیم و به اشتراک گذاری به کاربری و سودرسانی نخواهد رسید. با توجه به اهمیت این فرایند در میان سایر فرایندهای مدیریت دانش، شناسایی عوامل اثرگذار بر آن حائز اهمیت است. امروزه بازاریابی درونی به عنوان یک راهبرد برای اجرای برنامه های سازمان شناخته شده است. مطالعات مربوط در این زمینه حاکی از آن است که فعالیت های بازاریابی درونی از طریق نفوذ و ایجاد انگیزه در کارکنان، رقابت پذیری سازمان را بهبود بخشیده و شایستگی هارا ارتقاء می دهد. به طور کلی می توان گفت پیاده سازی بازاریابی درونی، سازمان ها را مجهز به شایستگی ها و قابلیت هایی می کند که ضمن بهره گیری از فرصت های محیطی، ارتقای عملکرد آن ها را به دنبال خواهد داشت. در تحقیق حاضر با بررسی در تحقیقات انجام شده، به ارائه مدل رابطه بازاریابی درونی با فرایند تسهیم دانش پرداخته ایم. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها، روش تحقیق ، توصیفی- پیماشی با رویکرد کمی می باشد.جامعه آماری مورد تحقیق کارکنان وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی بوده و داده های مربوط به صورت پیمایشی از طریق پرسشنامه جمع آوری گردیده است. برای سنجش روایی از خبرگان نظر خواهی شد و پایایی مربوط به ابزار سنجش، برای پرسشنامه با آلفای کرونباخ 95 درصد به اثبات رسید. پس از جمع آوری داده ها، مدل با استفاده از نرم افزار SPSS و از روش معادلات ساختاری آزمون گردید. این پژوهش در 5 فصل تنظیم گردیده که در فصل اول به بیان کلیات تحقیق پرداخته و در فصل دوم با بررسی ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق ادامه یافته است. در فصل سوم روش تحقیق و در فصل چهارم به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته و در نهایت در فصل آخر به بیان نتایج و پیشنهادات می پردازیم. کلمات کلیدی:مدیریت دانش-تسهیم دانش-بازاریابی درونی.
- Abstract
- Today, one of the most significant types of organizations’ capital is the knowledge to which they have access. Successful organizations are those that can access the most updated human knowledge of their profession and utilize them optimally. Thus, knowledge management plays a key role in organizations. However, sharing knowledge, as a knowledge management procedure plays a more important role in organizations since the obtained knowledge could not be practical and useful without sharing it appropriately. Due to the significance of this procedure from among other procedures of knowledge management, it is essential to examine its effectual factors. These days, internal marketing is recognized as a strategy to fulfill organizational projects. Research on this issue reveals that internal marketing activities, through creating motivation among the staff, increase the organizational competitiveness and sufficiency. As a whole, it could be claimed that implementing internal marketing provides organizations with capabilities that, while utilizing environmental opportunities, will lead to the upgrading of their operation. The present research, while reviewing the related literature, presents a model of the relationship between internal marketing and the process of sharing knowledge. This research is an applied one in nature, and as far as the methodology and data collection are concerned, it is a descriptive survey research with a qualitative approach. The participants included the staff of the Ministry of Culture and Islamic Guidance, and the data were collected by means of a questionnaire. Moreover, in order to check the validity, the experts were interrogated. Also, the result of Cronbach’s Alpha test revealed that the research instrument enjoys a high degree of reliability (the internal consistency of 95%). After collecting the required data, they were analyzed using the SPSS software. This thesis consists of five chapters. The first chapter provides an introduction to the study. the second chapter reviews the related literature. The third chapter elaborates on the research methodology, and the fourth chapter deals with data analysis. Finally, the results as well as the suggestions for further research have been provided in the last (fifth) chapter. Key Words: Knowledge Management; Knowledge Sharing; Internal Marketing