عنوان پایاننامه
ارائه مدل تاثیر مکانیزم های حاکمیت دانش بر مخالفت با تسهیم دانش در سازمان ها
- رشته تحصیلی
- مدیریت فن آوری اطلاعات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77313;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77313
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- نجمه کرمی
- استاد راهنما
- محمد موسی خانی
- چکیده
- هدف اصلی این پژوهش، ارائه مدل تاثیر سازوکارهای حاکمیت دانش بر مخالفت با تسهیم دانش در سازمانها است. در این پژوهش در ابتدا، به ادبیات موضوع مربوط به مخالفت با تسهیم دانش در سازمان و همچنین سه مفهوم احتکار دانش، عدم پذیرش دانش خارجی و نگرش سازمان نسبت به ارتکاب اشتباه به عنوان ابعاد آن پرداخته شدهاست، همچنین مفهوم حاکمیت دانش و سازوکارهای رسمی و غیر رسمی آن نیز بررسی شده و در نهایت مدلی برای تبیین تاثیرات سازوکارهای رسمی و غیررسمی حاکمیت دانش بر ابعاد مخالفت با تسهیم دانش ارائه شدهاست. پس از آن به تجزیه و تحلیل آماری دادههای جمع آوری شده برای آزمون مدل پیشنهادی، پرداخته شدهاست. برای آزمون مدل پژوهش، از نظر کارشناسان و کارشناسان ارشد اداره کل فناوری اطلاعات بانک ملت با تحصیلات کارشناسی و بالاتر و با سمت سازمانی کارشناس و بالاتر و با ابزار پرشسنامه، استفاده شدهاست. در فرآیند آزمون مدل نیز ابتدا آن بخش از مدل که مربوط به تاثیرات سازوکارهای رسمی حاکمیت دانش بر ابعاد مخالفت با تسهیم دانش میباشد، آزموده شده است. پس از آن نوبت به آزمون تاثیرات سازوکارهای غیررسمی حاکمیت دانش بر پدیده مخالفت با تسهیم دانش بررسی میرسد. بر اساس اطلاعات پژوهشگر، این پژوهش جزء معدود پژوهشهایی است که در آن سعی شده مفهوم حاکمیت دانش را از حوزه نظری به حوزه عملی و در سطح سازمان گسترش دهد. با توجه به کمیاب بودن ادبیات موضوع و همچنین پژوهش عملی در خصوص مفهوم حاکمیت دانش و همچنین بررسی پدیده مخالفت با تسهیم دانش به صورت همه جانبه و با دید کلی نگر، این پژوهش یکی از قدمهای اولیه برای معرفی مفهوم حاکمیت دانش به جامعه مدیریت کشور است. بدین معنا که این پژوهش بر معرفی مفهوم حاکمیت دانش به عنوان مفهومی جامع و استراتژیک متمرکز است، مفهومی که پا را از مدیریت دانش فراتر نهاده و بر ارتباط متقابل میان سطوح خرد و کلان سازمان به منظور شناسایی سازوکارهای مناسب جهت دستیابی سازمان به اهداف دانش بنیان خود تمرکز دارد. این پژوهش از نظر اهداف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی- پیمایشی می-باشد. برای جمعآوری اطلاعات از منابع کتابخانهای و پرسشنامه استفادهشده و در تجزیهوتحلیل دادههای حاصل از پرسشنامه از نرمافزارهای SPSS و Smart PLS استفاده شدهاست
- Abstract
- The main objective of this study is to model the impact of knowledge governance mechanisms on Knowledge-sharing hostility. In this study, at first, the literature related to knowledge sharing hostility within the organizations is discussed, as well as three concept knowledge hoarding, knowledge rejecting and attitude towards the mistakes as its dimensions. The concept of the knowledge governance and its formal and informal mechanisms are investigated and finally a model to explain the impact of formal and informal knowledge governance mechanisms on knowledge-sharing hostility is presented. After that statistical analysis of data collected to test the proposed model has been done. To test the model, the under graduated and Graduated employee who are organizational expert in department of information technology of Mellat bank were asked by means of questionnaire. According to the researcher, this study is one of the few studies that have tried the concept of Knowledge governance from the theoretical to the practical field and in the organization expand. Due to the scarcity of literature and practical researches about the concept of knowledge governance as well as the phenomenon of knowledge sharing hostility for comprehensive and holistic perspective, this study is one of the first steps to introduce the concept of knowledge governance to Management society of country. This means that this study focus on the knowledge governance as a holistic and strategic concept, who is beyond the knowledge management, and focus on the relationship between micro and macro levels of the organization to identify appropriate mechanisms to achieve the knowledge base goals of organization. This research objective is applied and the method of data collection is descriptive survey. The questionnaire and library resources are used to gather information and to analysis of the data obtained from the questionnaire, SPSS and Smart PLS is used.