ارائه یک مدل چندهدفه برای حمل و نقل زمینی مواد خطرناک در شبکه هاب (مطالعه موردی: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی)
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی - تحقیق در عملیات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70502
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- میلاد محمدی
- استاد راهنما
- محمدرضا مهرگان
- چکیده
- مواد خطرناک به عنوان ماده اولیه یا محصول استراتژیک در صنایع گوناگون، نقش بسیار مهمی در توسعه صنعتی کشور ایفا می کند و بخش جدایی ناپذیر از جوامع صنعتی می باشد. حمل و نقل مواد خطرناک با توجه به ماهیت خطرآفرین آن و تبعات ناشی از حوادث مرتبط با آن از اهمیت خاصی برخوردار است و همواره با نگرانی هایی در خصوص آسیب های احتمالی وارده به انسان ها و محیط زیست صورت می گیرد. از طرف دیگر، طراحی صحیح شبکه حمل و نقل و توزیع بهینه فرآورده ها از منابع تولید به مصرف کنندگان می تواند باعث کاهش هزینه تولید و در نتیجه مصرف بهینه انرژی گردد. برای این منظور در تحقیق حاضر، مسأله مکانیابی هاب مورد بررسی قرار خواهد گرفت. پژوهشها و مطالعات متعددی در زمینه حمل و نقل مواد خطرناک و مساله مکانیابی هاب به صورت جداگانه انجام شده است. اما تاکنون این دو در کنار هم بررسی نشده اند. جنبه نوآوری این تحقیق، استفاده از مساله مکانیابی هاب برای حمل و نقل مواد خطرناک می باشد. در این تحقیق، یک مدل چندهدفه برای حمل و نقل زمینی مواد خطرناک در شبکه هاب ارائه خواهد شد که سعی در به حداقل رسانیدن هزینه های حمل و نقل و هزینه های احداث هاب و لینک با در نظر گرفتن ریسک موجود در حمل ونقل مواد خطرناک دارد. پس از آن با استفاده از داده های واقعی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی مدل مذکور با روش اولویت مطلق و روش معیار جامع حل و نتایج ارائه خواهد شد. با توجه به نتایج حل مدل به روش معیار جامع با 10 عدد هاب، منطقه چهارمحال و بختیاری به عنوان هاب جدید انتخاب شد.
- Abstract
- Hazardous materials as a raw material or strategic product, plays an important role in the industrial development of the country. And It is the integral part of the industrial societies. Transportation of hazardous materials is important due to it's risky nature and consequences of events related to it. And always is done with concerns about the potential harms inflicted on humans and the environment. On the other hand, the proper transport network design and optimal distribution of products from production resources to consumers can reduce the cost of production and therefore energy saving. For this reason, in the present study, Hub Location Problem will be studied. Reseaches and studies in the field of hazardous materials transportation and hub location problem is done separately but so far these have not been studied together. The innovative aspect of this research is using hub location problem for hazardous materials transportation. In this study, a multi-objective model for ground hazardous materials transportation in the hub network will be provided that trying to minimize the cost of transportation and the cost of construction of hubs and links, taking into accont the existing risks in the hazardous materials transportation. Then the model will be solved using real data of National Iranian Oil Products Distribution Company and applying absolute priorities approach and global criterion method. Considering the results of model with 10 hubs and applying global criterion method, Chaharmahal Bakhtiyari was chosen as the new hub.