عنوان پایان‌نامه

دلایل افول بندرعباس(از سقوط صفویه تا مرگ کریم خان)



    دانشجو در تاریخ ۲۱ دی ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "دلایل افول بندرعباس(از سقوط صفویه تا مرگ کریم خان)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    تاریخ ایران اسلامی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 62954;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 41103
    تاریخ دفاع
    ۲۱ دی ۱۳۸۷
    دانشجو
    سعیده آذر
    استاد راهنما
    منصور صفت گل

    بندر عباسی در ابتدا دهکده کوچکی بود که گمبرون نامیده می شد. پس از فتح هرمز به جای آن به عنوان مهمترین بندر تجاری ایران انتخاب شد. این بندر پس از چند سال به سرعت به یک بندر بزرگ و مرکز اصلی تبادلات بین المللی تبدیل شد. اما با سقوط صفویه بندر عباسی نیز از رونق افتاد و به تدریج رو به زوال نهاد. این پژوهش در صدد است تا با بررسی دگرگونیهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و علل و عوامل زوال بندر عباسی را از سقوط صفویه تا مرگ کریم خان بررسی نماید. شرایط اقلیمی و دگرگونیهای طبیعی بندر عباس ازجمله گرمای فوق العاده بندر عباس، شرایط حداقل معیشتی، مشکلات دستیابی به آب و هیزم، سیل، قحطی و زلزله در این دوره که دوره جنگ و در گیری بود مانع حضور دائمی تجار و باعث وقفه در تجارت بندر عباسی بود. تغییرات اجتماعی از جمله کاهش جمعیت، ترکیب ناهمگون نژادی و مذهبی، زمینه های افول بندر عباسی را فراهم کرد به همین دلیل در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است. دگرگونی های سیاسی از جمله انحطاط ساختار سیاسی و اداری، درگیری ها، شورشها و یورشهایی که در بندرعباسی به وجود آمد و همچنین تحولات اقتصادی و سیاسی منطقه ای و جهانی مهمترین و برجسته ترین نقش را در افول و رکود بندر عباسی داشت لذا در این پژوهش به تفصیل بدان پرداخته شده است. در این پژوهش به تاثیر دگرگونیهای اقتصادی در افول بندر عباسی پرداخته شده، دگرگونی هایی چون: وضعیت بد تجارت داخلی در بندر عباس، وضعیت نا بسامان بازرگانان، کاهش تجارت خارجی، تغییراتی که در حجم صادرات و واردات کالاها بندر عباسی به وجود آمد، کاهش فعالیتهای کمپانی های هند شرقی هلند و انگلیس و انتقال مراکز تجاری از بندر عباس به شهر های که باعث رونق تجاری بنادر شمالی خلیج فارس شد در نتیجه این عوامل بندرعباسی ارزش خود را به عنوان یک بندر تجاری و مرکز تبادلات بین المللی از دست داد و به یک بندر ماهی گیری تبدیل شد. کلید واژه: خلیج فارس، بندر عباسی، دوره افشاریه و زندیه، افول
    Abstract
    Once called Gombron, Bandar Abbassi was at first, just a small village. It was only after the conquest of Hormoz, that Gombron came to replace it as the main trading port of Iran. The growth was rapid and several years later it was a large city and Iran’s main center of international exchange. But the glory began to decline with the fall of Safavi’s dynasty and Bandar abbassi could never regain its former prosperity. This research intends to survey the social, political and economical changes that caused the decline of Bandar Abbas from the fall of Safavi to the death of karim khan. Climatic conditions and environmental changes such as excessive heat, poor living conditions, water and fuel shortages accompanied by flood, famine, and earthquake in a period of conflict and war had drastically impeded the trading process especially the effective settlement of the tradesmen in the area. Social transformations such as population drop, and ethnic and religious heterogeneity also affected to a great degree the decline of Bandar abbasi. The political causes including official and administrative corruption, political conflicts, revolts and assaults, as well as the political and economic changes both in the area and in the world are considered as the major influences for the decline and fall of Bandar Abbassi and are explained here in detail. Among the economic causes were: ineffective local trading, a downturn in foreign trading, traders’ poor living condition, change in the amount of imports and exports, decrease in the activity of the East Indian Company of Britain and the Netherlands, and transferring trading centers from Bandar Abbas to the northern cities of the Persian Gulf. A combination of these factors was responsible for the transformation of Bandar Abbas from an international trading center to a fishing port. This research will try to examine these factors and their significance in the history of this decline.