عنوان پایان‌نامه

بررسی جامعه شناختی نامگذاری اماکن و تاثیر آن بر هویت اجتماعی افراد ساکن در آن



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی جامعه شناختی نامگذاری اماکن و تاثیر آن بر هویت اجتماعی افراد ساکن در آن" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73638;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4878;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73638;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4878
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    عبدالحسین کلانتری

    مطالعات نام- مکان که اغلب به طبقه‌بندی و ریشه شناسی نام‌ها محدود می‌شده است، به تدریج تا دهه 1990 جای خود را به رویکرد انتقادی نام- مکان می‌دهد که در آن به طور خاص با بررسی نام- خیابان در بستر فرایندهای سیاسی و اجتماعی، ابعاد نظری قابل توجهی را به این حوزه معرفی و پیشنهاد می‌کنند. از این پس، نام- مکان در پرتو تأکید پژوهشگران اخیر بر فرایند نامگذاری (مجدد) و کدگذاری شهری، به مفاهیم گسترده‌ای چون قدرت، عدالت و حکومت‌مندی پیوند می‌خورد. اغلب این پژوهش‌ها، با وجود پذیرش اصالت خوانش نام- خیابان توسط مخاطبان عام در زندگی روزمره - و کمابیش با پذیرش جهان بینی برساخت‌گرایانه-، در سطح تحلیل کلان انجام شده‌اند. ما متفاوت از پیشینه تحقیق، جایگاه نام- خیابان را در سطح خرد، در جهان زندگی روزمره و در میان ساکنانش مورد بررسی قرار داده‌ایم. به بیان دیگر ما نام- خیابان را به مثابه جزئی از هویت مکان و بنابراین بخشی جداناشدنی از تجربه مکان، مطالعه کرده‌ایم. بدین ترتیب با استفاده از طرح تحقیق پدیدارشناختی، به مقایسه دو محله در تهران، یکی محله تاریخی سنگلج و دیگری شهرک اکباتان، پرداختیم. از طریق روش تحلیل تماتیک، مصاحبه‌های عمیقی را که در این دو محله پیاده کردیم، تحلیل کرده و به چهار تم رسیدیم: تجاوز فضایی، مفهوم دیگری، معماری و رابطه‌ی (همسایگی). در مقایسه این تم‌ها به این نتیجه رسیدیم که تجربه مکانی در سنگلج، خصلتی نمادین دارد. برای مثال ساکنان سنگلج در خاطراتشان و در زندگی روزمره، نام- خیابان را نه از روی پلاک بلکه از ذهن و حافظه می‌خوانند. نکته قابل توجه این است که در چنین وضعیتی بسیاری از نام‌های تغییر کرده به کار نمی‌روند. اما در اکباتان تجربه مکان، اغلب گویای توجه ساکنان به امکانات در دسترس و رفاه شهری است. همچنین فضای کدگذاری شده‌ی اش، شأن نمادین نام- خیابان‌های سنگلج را که فرد ریشه و هویت خود را با آن می‌شناسد، ندارد. در اینجا این کدها بخشی از امکانات شهری است که به کار جهت‌یابی افراد می‌آید. در نتیجه تقابل دنیای نمادین سنگلج در برابر دنیای نشانه‌ای اکباتان، گویای تجربه مکانی متفاوت آن دو است. آنچه که دنیای نمادین سنگلج را ساخته است، وجود جماعت همسایگی یا جماعت حافظه (حافظه جمعی) است که نقش خود را بر مکانش (محله اش) حک کرده است.
    Abstract
    Since 1990s, Studies of Place-Name (Typonymy) has shifted from taxonomy and etymology of names to critical perspective. In other words, critical researchers by focusing on the process of (re)naming –instead of the names-, have offered significant concepts such as Power, Justice and Govermentality for theoretical development of typonomy. However, in spite of recognition of reading-street-names in context of everyday life, most of these researches are in macro level. Thus, we have studied Street-Names in micro level- in world-life and among its actors. In this research, we have investigated Street-Names as a part of place identity, in which, meanings of place are constructed out of social interactions (experiences of place). First, by using of phenomenological research design, we compare two cases (neighborhoods) in Tehran; one is Sanglaj district and the other is Ekbatan subtopia. Second, we analysis interviews by thematic analysis and as a result, we have arrived at four theme: 1. Spatial intrusion, 2. Concept of otherness, 3. Architecture, 4. (Neighbor) Relation. Finally, we have concluded that experiences of place in Sanglaj have a symbolic quality. For example, residents of Sanglaj rather remember the street-names and they don’t care about street signs. What is special in this case, is that, most of re-named street-names are not used. However, experiences of place in Ekbatan are often directed to urban facility and welfare. Spatial coding (numbering), as well, lack of symbolic geography in Sanglaj; The latter provides a basis for an individual to build his/her identity. In sum, there is a contrast between Sanglaj and Ekbatan which it indicates different experience of place. What makes this symbolic univers of Sanglaj is due to existence of neighborhood as a community of memory (collective memory). Key words: street-name, experience of place, collective memory, neighborhood