عنوان پایاننامه
حقوق از کار افتادگی در جامعه اسلامی
- رشته تحصیلی
- الهیات و معارف اسلامی - فقه و مبانی حقوق اسلامی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002482;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76623;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002482;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76623
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- عبدالزهرا نیسی
- استاد راهنما
- محمد ادیبی مهر
- چکیده
- چکیده : حقوق ازکارافتادگان در جامعه اسلامی، در بحث عدالت اجتماعی مورد مطالعه قرار گرفته است. نظام اقتصادی اسلام برای تأمین عدالت اجتماعی، دو اصل تأمین اجتماعی و توازن اجتماعی را پایه ریزی نموده است. اصل تأمین اجتماعی بر دو پایه کفالت همگانی و سهیم بودن جامعه در منابع طبیعی ثروت استوار است و هر یک از این دو پایه، سطح معیّن و مشخصی از نیازها و احتیاجات ازکارافتادگان را تأمین می کند. اسلام به تأمین حداقل معیشت و وسایل زندگی افراد ناتوان و ازکارافتاده اکتفا نمی کند، بلکه اجرای احکام اقتصادی اسلام، سطح زندگی افراد ناتوان را در حد رفاه و آسایش نسبی و معقول تضمین می کند. اقتصاد اسلامی برای جلوگیری از به وجود آمدن اختلاف طبقاتی غیر طبیعی و غیر معقول، اصل توازن اجتماعی را به مورد اجرا می گذارد، اجرای این اصل سطح زندگی افراد جامعه را به هم نزدیک می کند اگر چه به خاطر وجود اختلافات طبیعی، در این سطح درجات متفاوتی قابل مشاهده است. مسئولیت اجرای دو اصل تأمین اجتماعی و توازن اجتماعی که در نهایت به ایجاد عدالت اجتماعی مورد نظر اسلام منجر می شود، به طور همزمان به عهده آحاد مردم در جامعه اسلامی و دولت اسلامی نهاده شده است، هم مردم و هم حکومت اسلامی در این جهت تکالیف و وظایف خاص خود را دارند و باید با همکاری یکدیگر در ایجاد عدالت اجتماعی کوشش نمایند، اگرچه مسئولیت اصلی و اساسی بر عهده حکومت اسلامی است و مردم باید در چارچوب سیاست ها، برنامه ریزی ها و نظارت دولت اسلامی به وظایف خود عمل کنند. اسلام به منظور تأمین حقوق ازکارافتادگان، به وضع و اجرای تکالیف و احکام الزامی و اختیاری همچون انفاق های مالی واجب و مستحب بسنده نکرده است بلکه با ایجاد بینش و اعتقاد مبتنی بر توحید و معاد و همچنین به کارگیری عواطف و احساسات پاک تحت عنوان اخوت و برادری اسلامی، زمینه اجرای داوطلبانه انفاق های مالی واجب و مستحب را فراهم نموده، در سطح بالاتر مسلمانان را به مواسات مالی و ایثار نسبت به همدیگر، تربیت کرده است. واژگان کلیدی: از کارافتادگان ـ فقرا ـ دولت اسلامی ـ عدالت اجتماعی ، واجبات مالی
- Abstract
- Disability Rights in Islamic society, has been in discussion of social justice studies. Islamic system to achieve social justice, social security and social balance two principles have established the foundation. Social security and public sponsorship on two basic principles of contributing to society's wealth in natural resources and each of the two legs, a certain level and specify the needs and requirements of providing disability.Islam means to ensure subsistence and life does not stop people with disabilities and disabled but enforcement of Islamic economics, people with disabilities living in the relative comfort of guarantees. Islamic financing gap to prevent the formation of abnormal and unreasonable, enforces the principle of social balance, The implementation of the principle of people's living standards closer together, However, because of natural differences, at this level, varying degrees visible. Responsibility for implementing the principles of social security and social balance which ultimately leads to the creation of social justice in Islam, At the same time the responsibility of all people in the Islamic society and Islamic government is established. The illusion of an Islamic state in the direction of their specific tasks and should strive together in building social justice, Although the basic responsibility of the Islamic government and the people have in terms of policy, planning and supervision of the Islamic state to carry out their functions.Islam in order to safeguard the rights of disabled persons, to devise and implement required and optional tasks and statutes such as financial donation obligatory and recommended not enough but by creating a vision and a belief based on monotheism and resurrection as well as the use of clean emotions Islamic brotherhood, obligatory and recommended the implementation of voluntary charity provides financial, The higher the level of financial Muslims to equality and devotion to each other, had trained. Keywords:The disabled, the poor, the Islamic state, social justice, financial obligations