عنوان پایان‌نامه

بررسی تفسیر روایی سوره حدید از دیدگاه روایات فریقین



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تفسیر روایی سوره حدید از دیدگاه روایات فریقین" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72303;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: Q79;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72303;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: Q79
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    روح اله شهیدی

    تفسیر روایی به عنوان تکیه بر دریافتهای معصوم از کلام وحیانی، همار? تاریخ از مباحث محوری به شمار میرفته است؛ از اینرو، اهتمام بسیاری در انتقال آن به نسلهای آینده انجام گرفت و نگاشتههایی به رشت? تحریر درآمد؛ متأخّرین نیز در جهت افزایش کیفیّت آن منابع کهن، روش متقدّمان را با سیری گونهگون دنبال کردند؛ امّا مکتوبههای ایشان نیز از ناراستیهای سندی، محتوایی و عدم جامعیّت روایات تفسیری تهی نماند و اغلب، بدون هیچ ارزیابی سندشناسانه و نقّادانهای مدوّن گردید. از اینرو، آن هدف والای روایات تفسیری، یعنی کشف معانی آیات و مراد خداوند، به شایستگی تحقّق نپذیرفت؛ بدین سبب، بر آن شدیم تا در این پژوهش، با نهادن محتوای این تفاسیر به عنوان موادّ اوّلیّه و انجام عملیّات پالایشی سندی و محتوایی، نقاط ضعف آثار پیشین مرتفع گشته و از این رهگذر، فهم نزدیکتری به مراد خداوند بر پای? کلام معصومین : حاصل شود. به طور کلّی در 163 روایت سور? حدید، نزدیک به 79% روایات از منابع شیعی و 21% باقیمانده از منابع اهل سنّت گردآوری گردید که حاوی بیان مسائلی چون: توحید و صفات الهی، وضعیّت مؤمنان و منافقان در رستاخیز، مفاهیمی دربار? انفاق، بحثی جامع پیرامون زهد و ... بیان گردید. طبق آماری دیگر، بیشترین روایات این سوره از نوع «ایضاح مفهومی» بوده که حدود 58% انواع گونه¬های به کار رفته را تشکیل میدهد و پس از آن، «بیان مصداق» با فراوانی 24%، حائز رتب? دوّم است. از منظر سندشناسی نیز روایات ضعیف نزدیک 69% و روایات صحیح 25% حجم روایات این مجموعه را تشکیل میدهد؛ بر این بنیاد، میتوان نتیجه گرفت که ضعف سندیِ برآمده از ضعف راویان و عدم اتّصال سند تا معصوم، از برجسته‌ترین عوامل ناکارآمدی تفاسیر روایی موجود به شمار میرود؛ افزون بر آنکه آمیختگی کلام معصوم با دیگران، تشدیدکننده این امر است.
    Abstract
    Traditional commentary based on infallible Imam’s perception of Divine revelation has always been considered a pivotal subject across the history. Therefore, considerable attempts were made to transfer it to the future generations and some writings were developed. Later scholars also to improve the quality of the old sources followed the method of earlier scholars with a different trend. But their writings were not void of isnad and content errors and lack of comprehensive traditional commentary, and they were mostly developed without any isnad and critical evaluations. Therefore, the lofty purpose of commentary transmissions, i.e. to unveil the meaning of Quranic verses and the divine purpose of God were not achieved properly. For this reason we decided in the present research to remove the previous weak points by taking the content of these commentaries as the raw material and through isnad and content purification, in order to obtain a closer understanding of the purpose of God based on the words of Infallible Imams (A.S). As a whole, from among 163 transmissions of sura of Hadid (The Iron) about %79 have been gathered from Shi,i sources and the remaining %21 have been gathered from Sunni sources which contain different subjects including unity of God and Divine Attributes, the situation of the believers and the hypocrites in the Resurrection Day, concepts about spending money in Allah’s cause, a comprehensive discussion about piety and so forth. According to another statistic, the most transmissions of this sura were of ‘conceptual clarification’ type which accounts for %58 of the variants and ‘explanation of the instance’ with %24 frequency follows it and takes the second rank. From isnad point of view also the weak transmissions and genuine transmissions account for %69 and %25 of this collection respectively. Based on this one may conclude that the isnad weakness because of the weak transmitters and the lack of connection of isnad to Infallible imam are the most important factors of deficiency of the existent traditional commentaries, in addition to the mixing of the words of infallible imam with those of others which aggravates the situation. Keywords: Sura of Hadid (The Iron), transmissions, commentary, traditional commentary