عنوان پایاننامه
محدوده شرعی و قانونی تنبیه بدنی کودکان
- رشته تحصیلی
- الهیات و معارف اسلامی - فقه و مبانی حقوق اسلامی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72304;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002067
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- جابر پاکمنش
- استاد راهنما
- محمدرسول آهنگران
- چکیده
- هدف اصلی دین، تربیت است. همه ابعاد وجود انسان در بسترِ تربیت او شکل میپذیرند. تربیت بر اساس موازین قرآن کریم بر پایه دو اصل کلیِ خوف و رجاء شکل مییابد. در امر تربیت کودک، تنبیه او از مهمترین مظاهر اصل خوف محسوب میشود. در ذیل مبحث مقدار خوف و رجاء و نسبت متقابل آنها در تربیت کودک، موارد غیر جایز تنبیه بدنی، موارد جایز آن، شرایط و چگونگی حکم آنها لزوم بررسی مییابد. ابعاد مختلف تنبیه بدنی و ضرورت نگاه به آن در تعامل با نظام جامع تربیت، ایجاب میکند که حکمی همهجانبه و قابل انعطاف برایش در نظر گرفته شود. فقه امامیه برعکس بسیاری از نظریهپردازان علوم حقوق و روانشناسی تنبیه کودک را بهطور کلی ممنوع نکرده است. بلکه با توجه به شرایطی خاص، ممنوعیت آن را برداشته است. قاعده عمومی در تنبیه کودک حرمت است و تنها در شرایطی خاص این قاعده عمومی استثناء میپذیرد. موارد استثناء تنبیه کودک در تحت دو عنوان کلیِ تعزیر و تأدیب میباشد. هر چند بیشترِ قریب به اتفاق فقها در تنبیه بدنی کودک این دو عنوان را تفکیک نکردهاند اما از آنجا که در برخی موارد خاص به آن اشاره نمودهاند از این رو تفکیک این دو عنوان ضروری بهنظر میرسد چه اینکه موارد، حکم، شرایط و بسیاری از لوازم این دو عنوان با هم متفاوت است و ثمرات عملی قابل توجهی در تفکیک این دو عنوان وجود دارد. واژگان کلیدی: شرع، قانون، کودک، تنبیه، تأدیب، فقها
- Abstract
- The main purpose of religion is training. All dimensions of human existence in the context of accepting his upbringing. Education based on the principles of the Quran based on the general principle is the fear and hope. In the upbringing of the child, punishment is the most important manifestations of fear. The following discussion of the amount of fear and hope and mutual respect in the upbringing of the child, non-permitted corporal punishment, to allow it, will need to review the circumstances of their sentences. Look at different aspects of corporal punishment and the need to engage in a comprehensive system of education, requires a comprehensive and flexible decision would be taken. Jurisprudence unlike many theorists of legal and psychological punishment of children is not prohibited in general. But due to certain circumstances, the ban is lifted. General rule is to punish children respect and only in special circumstances exception to this general rule accepts. Children under two general exceptions punishment and discipline is punishment. Although the vast majority of jurists on corporal punishment of children did not separate the two, but because in certain cases have been referred to the separation of the two as it is necessary whether the judgment, the terms and many accessories The two are different and there are significant practical results in the separation of these two titles. Keywords: Corporal punishment, about, religion, law, Islamic law, children