بررسی ضرورت وجود منجی ازدیدگاه متکلمان مسلمان با تاکید بر آرای شیخ مفید و فخر رازی
- رشته تحصیلی
- شیعه شناسی - کلام
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73384;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002250;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73384;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002250
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۹۴
- دانشجو
- زینب رهنمافر
- استاد راهنما
- روح اله شاکری
- چکیده
- در این پژوهش «ضرورت وجود منجی آخر الزمان» در آراء متکلمان مسلمان، به ویژه شیخ مفید و فخر رازی، مورد بررسی قرار گرفته است. نخست اعتقاد به منجی آخرالزمان از دیدگاه ادیان بزرگ جهان مورد توجه قرار گرفته و مشخص شده است که تمام ادیان به ظهور موعود جهانی اعتقاد دارند. سپس ضرورت وجود منجی از دیدگاه متکلمان با دلایل نقلی و عقلی اثبات گردیده و مشخص گشته است که شیعه امام دوازدهم خویش را، همان منجی آخرالزمان می داند و قائل به ضرورت وجود فعلی او و نیز معتقد به ضرورت ظهور او می باشد.اما دیدگاه متکلمان اهل سنت در مورد امامت و نیز درباره منجی آخرالزمان چنین نیست ،اغلب آنان، وجود فعلی منجی را نپذیرفته و آن را ضروری نمی دانند، بلکه معتقد به آمدن و قیام او در آینده هستند. شیخ مفید نیز منجی موعود را امام دوازدهم شیعیان می داند و قائل به ضرورت وجود او می-باشد و با دلایل عقلی و نقلی به اثبات امامت و غیبت او می پردازد. اما فخر رازی در این زمینه رویکرد واحدی نداشته است. وی زمانی اعتقاد امامیه در باب امامت و غیبت امام دوازدهم علیه السلام را، مورد انتقاد قرار داده و زمانی دیگر این اعتقاد را پذیرفته و نیز وجود منجی را ضروری دانسته است.
- Abstract
- In this research-"the necessity of the savior's existence"- the views of Muslim theologians are studied, especially Sheikh e Mofid's and Fakhr e Razi's points of view. The research is done using the method of descriptive - analytic and by gathering matters utilizing library method. This research is codified in three chapters. In the first chapter after explaining the generality of the research, the belief in the apocalypse's savior is considered from the big world religions' viewpoints and is determined that all religions believe in emersion of the worldly messiah.The second chapter deals with two parts: first, in the study of the savior's necessity of existence from the views of theologians, the generality of Emamat is brought up conforming to the views of Shiaa theologians then the birth, Emamat and Absence (Gheybat) of Mahdi-peace be upon him- are proved with the traditional and rational reasons. Hence, it has been clear that Shiaa knows its own twelfth Emam as the very apocalyptic savior and also believes in the necessity of his current presence and his emersion in the future. Secondly, the viewpoints of Sunnis' theologians about the generality of Emamat and their believes about the apocalyptic savior are mentioned. Thus it's been clear most of them have no believe in current presence of the savior nor the necessity of that, rather, they just believe in his birth and emersion in the future. In the third chapter Sheikh e Mofid's viewpoints and Fakhr e Razi's on the necessity of the savior's existence are studied. Sheikh e Mofid does know the twelfth Emam as the promised savior and does believe in his presence, so tries to prove his Emamat and subsequent Absence with the traditional and rational reasons. On the other hand Fakhr e Razi does 138 have different points in this subject. He once criticizes Shiite believes about Emamat and the Absence and once again confirms these believes and assumes the existence of the savior necessary . Keywords: Theologian, Savior, Mahdi, Sheikh e Mofid, Fakhr e Razi