عنوان پایاننامه
چگونگی ارتباط ثابت و متغیر (متناهی و نامتناهی) با تاکید بر آراء ملاصدرا و اسپینوزا
- رشته تحصیلی
- فلسفه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72627;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: P118
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- مهدی خلیلی
- استاد راهنما
- محمد محمدرضائی
- چکیده
- چکیده این پایان نامه بر آنست که مسأله¬ی چگونگی ارتباط متغیّر با ثابت (متناهی با نامتناهی) را که از مسائل دقیق فلسفی است، از دیدگاه صدرالمتألهین و اسپینوزا مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. صدرالمتألّهین بر اساس مبانی دقیق فلسفی خود، معتقد است ؛ که عالم ممکنات، از آنجا که در ذاتشان، حرکت، تجدّد و تغیّر، وجود دارد، می¬توانند به ذات ثابت لایتغیّر واجب الوجود، ربط داشته باشند بدون آنکه این امر، مستلزم به وجود آمدن حرکت، تغیّر و نقصی امکانیّ، در ذات ثابت لایتغیّر واجب الوجود شود ؛ ملا صدرا، بر اساس اصالت وجود و تشکیک در وجود، معتقدند؛ فقط وجود ممکنات، به جعل بسیط، به آنها افاضه می شود، اما مرتبه¬ی وجودی آنها مقتضی آنست که نمی توانند بدون حرکت، تغیّر و تجدّد باشند، نه اینکه حرکت و تغیّر هم به آنها داده شود، تا این امر، مستلزم حرکت و تغیّر در ذات واجب الوجود باشد. اسپینوزا بر اساس نظام فلسفی مبتنی بر جوهر¬، ماسوای جوهر را حالات جوهر می¬داند، که حالات، از طریق صفات، از جوهر ناشی می شوند و به این نحو، بین متناهی و نامتناهی ارتباط ایجاد می شود، بدون آنکه موجب نقصی مانند جسمانیّت و تناهی در جوهر شود. کلید واژه ؛ ملاصدرا، متغیّر، ثابت، اصالت وجود، حرکت جوهری، اسپینوزا، امتداد، فکر، حالات.
- Abstract
- Abstract This dissertation is to analyze the relation between the fixed and the variable (finite and infinite) which is the exact philosophical issue, in the thought of Mulla Sadra and Spinoza. Mulla Sadra is of the belief that the world of the contingents, because of the movement, renewal, and change in them, could be related to the immobile essence- the necessary existent-, without it causing any movement, change, or contingent limitedness in the immobile essence of the necessary Being. He believes, based on the authenticity of existence and variated-ness in existence, that only a simple making is bestowed upon the contingents, however, their existential status requires that they can not be without change, movement, and renewal, not that movement and change is bestowed upon them, too. For, otherwise, it could involve change in the essence of the necessary Being. Spinoza, on the other hand, based on his own substance- oriented philosophy, recognizes anything other than the Substance as the moods of the Substance. These moods originate from the Substance through attributes, thus, a link is provided between the finite and the infinite, without causing any objection like finitude or corporeality. Keywords: Mulla Sadra, Variable, Fixed, Necessary Existence, Substantial change, Spinoza, Extension, Thinking, Moods.