عنوان پایاننامه
نظری:مطالعه تطبیقی تراژدی در راستای موضوع نظری در سه دوره کلاسیک- رنسانس-مدرن-عملی: شب آدم کشی
- رشته تحصیلی
- کارگردانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 10920;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71168;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71168
- تاریخ دفاع
- ۱۵ تیر ۱۳۹۴
- دانشجو
- حسین کرمی
- استاد راهنما
- تاجبخش فنائیان
- چکیده
- از آنجا¬ که تراژدی به علت گستردگی و تنوع یکی از مهمترین انواع ادبی است، مورد استقبال نویسندگان و خوانندگان زیادی واقع شده است. بررسی تراژدی که بخش مهمی از ادبیات جهان را به خود اختصاص داده است از اهمیت ویژه¬ای برخوردار است. تراژدی سه دوره مهم از تاریخ تئاتر را در بر می¬گیرد: تراژدی در یونان باستان، دوره رنسانس و دوره مدرن. تراژدی در این سه دوره از لحاظ ساختار، شخصیت¬پردازی و عناصر تراژیک شبا¬هتها و تفاوتهایی دارد. در هر سه دوره می¬توان تراژدی را پایان فاجعه¬آمیز برای قهرمان نمایش تعریف کرد و البته عوامل مختلفی در تعیین سرنوشت قهرمان نمایش نقش داشته¬اند. نمایشنامه¬نویسان در هر دوره بنا به وجود عوامل مختلف مانند: نیروهای ماوراء¬طبیعی، خدایان، باورها، اعتقادات مذهبی، بحران¬ها و کنش¬های اجتماعی به شکلی متفاوت در آثار خود به این مسأله پرداخته اند. در این پژوهش ابتدا به خاستگاه، مفهوم، اجزاء و عناصر تراژدی پرداخته شده و سپس وجوه اشتراک و افتراق تراژدی در سه دوره مذکور بیان شده است و در پایان سه نمایشنامه ادیپ¬شهریار، هملت و باغ¬وحش شیشه¬ای از لحاظ ساختار، شخصیت¬پردازی، و عناصر تراژیک مورد بررسی قرارگرفته¬اند.
- Abstract
- Since tragedy is one of the most important literary styles due to the diversity and wideness, it has been profoundly embraced by many authors and readers. Reviewing tragedy as a main part of the world literature is considered so significant. Tragedy has been divided into three period as follows: ancient Greece, renaissance and modern periods. Regarding structure, characterization and tragic elements, tragedy has similarities and differences in these three courses. In the three periods, it can be defined tragedy as absurd and calamitous for the shows and play writings and of course, various factors has played a contributing role in determining the protagonist. Playwrights and dramatists have explored according to various factors, including metaphysical forces, gods, beliefs, religious opinions, crises, social interactions, this issue in a different way. In this research, source, origin, concepts, elements and tragic components have been first reviewed and then, similarities and dissimilarities have been stated in the three mentioned periods. Finally, Oedipus the King, The Glass Menagerie and Hamlet have been reviewed based on the structure, characterization and tragic elements.