عنوان پایاننامه
حفاظت دیفرانسیل توان برای ترانسفورمرهای قدرت
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 39564
- تاریخ دفاع
- ۱۴ دی ۱۳۸۷
- دانشجو
- علی هوشیار
- استاد راهنما
- سعید افشارنیا
- چکیده
- ترانسفورماتورهای سه فاز از مهم ترین تجهیزات به کار رفته در سیستم های قدرت می باشند . به همین دلیل حفاظت صحیح و سریع این جزء شبکه های قدرت ، از دغدغه های اصلی مهندسین حفاظت و رله گذاری است . حالات گذرای به وجود آمده بر اثر اشباع ترانسفورماتورهای جریان در اثر خطای خارجی یا برق دار کردن ترانسفورماتور جزو مقالات پژوهشی سال های اخیر بوده است . عملکرد اشتباه رله ها در حالات مذکور می تواند باعث تأثیر منفی درکارایی و راندمان سیستم قدرت شود . در این تحقیق رله های حفاظتی که هم اکنون در صنعت برای حفاظت ترانسفورماتور ها به کار می روند طراحی و عملکرد آنها در شرایط مخاطره آمیز شبیه سازی شده است . پس از آن راه حل هایی که تا کنون برای حل مشکلات حفاظتی ترانسفورماتورها در شرایط جاری شدن جریان هجومی ارائه شده اند مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته اند . سپس ، یک روش جدید برای تشخیص جریان های هجومی از جریان خطا با استفاده از سیگنال توان متوسط در فصل آخر پیشنهاد شده است . الگوریتم های ارائه شده در این پژوهش به اندازه توان متوسط دیفرانسـیل بستگی ندارند ، بلکه تنها بر اساس نحوه تغییرات این سیگنال شرایط خطا و برق دار کردن ترانسفورماتور را تشخیص می دهند . الگوریتم های پیشنــهاد شده به پارامترهای ترانسفورماتور و سیستـم قدرت متصل به آن وابسته نیستند و می توانند در زمان بسیار کوتاهی تصمیم گیری کنند . همین سرعت بالای روش های مطرح شده باعث می شود که الگوریتم های مذکور در مقابل اشباع CT ایمن باشند .
- Abstract
- Abstract Power transformers are one of the most critical components of any power system. Therefore the reliable and fast relaying of these components is one of the main concerns of power system protection engineers. Transient states caused by transformer energization or saturation of current transformers due to external faults have been the subject of research during the last years. False operation of the relays could have negative impact on power systems. In this work, protective relays, now being used in power systems for the protection of transformers, have been simulated and their response to different operating conditions have been discussed. Then, the solutions to the existing problems have been investigated. Eventually a new power-based method has been proposed to distinguish internal fault and inrush conditions. The proposed algorithms are independent from the value of differential power and rely only on the wave shape of this signal in fault and inrush states. These algorithms are not dependent on power system and transformer parameters and can make proper decisions in very short time intervals. This very high speed makes the proposed method immune to possible cases of CT saturation.