بررسی الگوهای تصمیم گیری سیاستمداران اروپایی و ایرانی بین سال های ۱۷۵۰ تا ۱۹۷۹
- رشته تحصیلی
- مطالعات جوانان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68677;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4800
- تاریخ دفاع
- ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
- دانشجو
- محمد سلطان پور
- استاد راهنما
- حمیدرضا جلائی پور
- چکیده
- تصمیمگیری عقلانی انتخاب یک گزینه از میان چند گزینه بر مبنای بیشترین نفع است. معنای نفع ریشه در اندیشه اقتصادی در کسب بیشترین سود دارد، این پژوهش مفهوم نفع را در بخش واقعگرایی سیاسی بر کسب بیشترین میزان قدرت مرتبط میکند. تحقیق با انتخاب پنج سیاستمدار اروپایی و پنج سیاستمدار ایرانی با استفاده از روش استقرایی منابع تاریخی و بررسی اسنادی سرگذشتها و همچنین ساخت نمونههای آرمانی، سه نوع تیپ عقلانیت را از رفتار آنها استخراج نموده است. این استخراج بر مبنای دو نوع ویژگیهای شخصیتی و ویژگیهای موقعیتی صورت گرفته است. تیپ اول «عقلانیت تصوری» است که نمایندگان آن ناپلئون، قائممقام فراهانی، امیرکبیر و مصدق است، عقلانیت نوع دوم یا «ژانوسی» که نمایندگان آن تالیران، قوام و هویداست و عقلانیت نوع سوم یا «عقلانیت کامل» که نمایندگان آن بیسمارک، دیزرائیلی و چرچیل هستند. سپس بر اساس ایده «بخت» و «فضیلت» ماکیاولی آن را تحلیل نموده است. در بخش تحلیل دادهها و نتیجهگیری بر اساس ویژگیهای شخصیتی و موقعیتی، نمودار شکل حرکت و استمرار عاملین این عقلانیتها در قدرت سیاسی رسم شده است؛ و با استفاده از جداول عقلانیتهای استخراجی بر مبنای ویژگیهای فوق مورد مقایسه قرارگرفتهاند. برای کمک به حل معضل تعریف محدود عقلانیت در نظریه انتخاب عقلانی، در ادامه از طریق نتایج حاصله، رابطه فرهمند و بوروکراسی عقلانی وبر بررسیشده است و نتیجه برخلاف نظریه وبر در تأکید بر ماهیت غیرعقلانی کاریزما، دلالت بر خصلت واحد عقلانیتها و وجود ریشههای تنش در داخل همان عقلانیت واحد ابزاری است. سپس الگوی شناختی بودون مورد بازبینی قرارگرفته و بر شکل غیر ارزشی عقلانیت تأکید شده است، سپس تأثیر این نتایج در مفروضههای نظریه انتخاب عقلانی بررسی میشود. در بخش جمعبندی به ماهیت این نتایج و کاربرد آنها پرداختهشده است. تصمیمگیری، انتخاب عقلانی، عقلانیت، الگوی شناختی، نمونه آرمانی، فرهمند، بوروکراسی، ویژگیهای شخصیتی، ویژگیهای موقعیتی، فضیلت، بخت و اقبال