عنوان پایاننامه
پایش ساختاری پل د ریا چه ارومیه با استفاده از روش تلفیق داده های SPOT Stripmap سنجنده TSX
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران - نقشه برداری- ژئودزی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3096;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71343
- تاریخ دفاع
- ۱۱ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- فرنوش حسینی
- استاد راهنما
- محمدعلی شریفی
- چکیده
- پلهای بینشهری بهعنوان یکی از مهمترین عوامل پیونددهنده شبکههای ارتباطی از گرانبهاترین شاخصههایی هستند که میبایست در تعمیر و نگهداری آنها توجه ویژه به عمل آید. پایش سلامت پلها برای ارزیابی شرایط ساختاری پل و عملکرد آن ضروری است .عملیات پایش در پی بردن به اینکه کدام قسمت از پل و در چه زمانی نیاز به ترمیم و اصلاحات دارد، نقش اساسی ایفا میکند. حفظ این سازهی مهم در شرایطی قابلقبول برای بهرهبرداری بهمنظور استفاده بهینه از پل با حداکثر ظرفیت، لزوم مقوله تعمیر و نگهداری پلها را توجیه میکند ، بهنحویکه پایش اجتناب از خسارات جانی و مالی ناشی از فرسودگی زودرس شبکه ارتباطی را مدنظر داشته باشد. با مانیتورینگ دائم این سازه بزرگ میتوان علائم اولیه نقص عملکرد را مشاهده کرد و برای ترمیم بهموقع و جلوگیری از تلفات مالی اقدام نمود. پل میانگذر دریاچه ارومیه بر روی دریاچه ارومیه در شمال غرب ایران بنانهاده شده است و قسمتی از بزرگراه شهید کلانتری است. این پل دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در شمال غربی ایران را به هم متصل میکند و ???? متر طول دارد که ???? متر آن در داخل دریاچه ارومیه اجراشده و حدود ??? متر آن در دو طرف پلهای اتصال است.پل از قسمت شرقی و غربی به دو خاکریز متصل است. خاکریزهای این پل طی بررسیهای انجامشده نشستی بسیار شدید خصوصا در دماغههای پل دارند که این ممکن است باعث صدمه و اختلال در عملکرد پلشده باشد. بنابراین مانیتورینگ این پل بسیار حیاتی است. روش تداخل سنجی راداری تکنیکی است که با قدرت تفکیک مکانی بسیار بالا ، با پوشش وسیع ، در هر شرایط آب و هوایی ، در هر زمانی از شبانه روز و از راه دور ، تغییر شکل سطح زمین را اندازه گیری میکند. با استفاده از این تکنیک میتواند نقشههای جابجایی متراکم با دقتی در محدوده سانتی متر و میلی متر برای نقاط مختلف زمین تولید کرد. توانمندی این تکنیک در پایش سازههایی همچون پل به اثبات رسیده است. در این مطالعه مانیتورینگ پل دریاچه ارومیه با تکنیک تداخل سنجی راداری مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور از 22 تصویر حالت SpotLight و 29 تصویر StripMap سنجنده TerraSAR-X استفاده شده است. برای پردازش صحیح تصاویر رادار به روش تداخل سنجی، نیاز به یک مدل رقومی ارتفاعی دقیق از منطقه داریم. به دلیل عدم وجود پل در DEM های موجود، با استفاده از تصاویر TanDEM-X یک مدل ارتفاعی رقومی دقیق برای منطقه تولید نمودیم. به دلیل وجود همبستگی بالا بین فاز اینترفروگرام ها ، مخصوصا تصاویر SpotLight، و دما، متوجه تأثیر تغییرات دما بر جابجایی پل شدیم. بنابراین باید اثر این عامل از فاز اینترفروگرام ها جدا گردد. پس از جدا سازی بخشی از فاز که مربوط به تغییرات دمایی است، با بررسیهای انجام شده به این نتیجه رسیدیم که پل نشستی دائم معادل 0049/0 تا 28 میلی متر در سال دارد.
- Abstract
- Bridges as one of the most important components of transportation system, are among the most valuable structures that special attention should be paid to their maintenance and repair. Monitoring bridges is necessary to evaluate bridge’s structural conditions and its functions. Monitoring plays a key role in detecting when and where the bridge needs to be repaired. Keeping this structure in acceptable conditions for optimum use with maximum capacity, justifies the necessity of monitoring these structures. Monitoring the bridges prevents financial damage and human losses caused by early fatigue in bridges. We can observe any signs of defects in bridge’s functionalities with continuous monitoring. So we can take proper decisions and repair the bridge in a proper time. Urmia lake bridge is located over Urmia lake in northwest of Iran and it is a part of Kalantari highway. East and west Azerbaijan are two provinces which has been connected via this bridge. The bridge is connecting two embankments in its eastern and western sides. This bridge has a total length of about 1709 meters that 1276 meters of that is over the lake and the rest is located in two embankments. According to previous studies, the embankments are subject to a subsidence with rates exceeding 5 cm/y during 2003-2013. This may cause bridges inefficiency. So it is of a high importance to monitor this bridge. Interferometric synthetic aperture radar (InSAR) is a technique that can measure any deformations on earth’s surface with high resolution, in every meteorological conditions and in any time of the day without direct contact. We can generate dense deformation maps with millimeters accuracy for different parts of the earth. The ability of InSAR has been proved for monitoring structures such as bridges. In this study we have investigated Urmia Lake bridge monitoring by means of InSAR. 22 TerraSAR-X SpotLight mode images and 29 TerraSAR-X StripMap mode images were used in this study. We need a high resolution Digital Elevation model of the area to process data. Because of lack of bridge’s existence in available DEMs, we utilized a TanDEM-X bistatic pair to produce a high resolution DEM for the desired area. Because of high correlation between the phase of interferograms and temperature, specially in SpotLight mode images, we noticed the effect of thermal dilation on the bridge. So the part of phase which is related to thermal dilation should be separated. After emitting the part of phase which is related to thermal dilation, we considered that the bridge has subsidence with maximum rate of about 28 mm/year. KEYWORDS: Urmia Bridge, TSX SpotLight,TSX StripMap, TDX, thermal dilation, SBAS, ESBAS