عنوان پایان‌نامه

مدل سازی شبکه توزیع مواد سوختی از دیدگاه هزینه و سطوح عملکردی کیفی



    دانشجو در تاریخ ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مدل سازی شبکه توزیع مواد سوختی از دیدگاه هزینه و سطوح عملکردی کیفی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی صنایع
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3268;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75403;کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3268;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75403
    تاریخ دفاع
    ۱۰ شهریور ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    رضا توکلی مقدم

    انرژی یکی از حیاتی ترین منابع لازم جهت رشد اجتماعی و اقتصادی میباشد. مواد سوختی در تمامی کشور‌های جهان به عنوان اساسی ترین حامل انرژی شناخته می‌شوند. با توجه به نقش بسیار بسزای انرژی و به خصوص مواد سوختی در زندگی اجتماعی در جهان، هزینه انرژی نیز یکی از اصلی ترین هزینه‌های هر خانواده و در سطوح بالاتر هر کشور می‌‌باشد که نیاز مند توجه بیشتر به آن می‌‌باشد. با توجه به سهم بالای هزینه‌های انرژی و سهم قابل توجه هزینه‌های انتقال انرژی در قیمت انرژی، بررسی شبکه انتقال مواد سوختی از دیدگاه هزینه اهمیت ویژه‌ای دارد. البته هزینه تنها معیار طراحی شبکه توزیع مواد سوختی نمی باشد و سطوح عملکری کیفی متفاوتی برای شبکه توزیع مواد سوختی معرفی می‌‌شوند، از جمله ریسک انتقال، زمان انتقال، قابلیت اطمینان و غیره. علیرغم اهمیت بسیار زیاد موضوعات مرتبط با مواد سوختی در زندگی روزمره و تعدد مقالات منتشر شده در این حوزه، همچنان مسائل پر شماری جهت بررسی و تحقیق بیشتر موجود می‌باشد. یکی از این مسائل، مکان‌یابی-مسیریابی مراکز ذخیره سازی مواد سوختی می‌باشد. در پایان نامه پیش رو مدل راضی برای مسئله مکان‌یابی-مسیریابی مراکز ذخیره سازی ارائه شده است. مدل پیشنهادی علاوه بر حداقل‌سازی مجموع هزینه‌های احداث و حمل و نقل مواد بین مراکز، به دنبال حداقل سازی ریسک حمل و نقل بین مراکز و ریسک محل ذخیره سازی نیز می‌باشد. مدل پیشنهادی برای مکان یابی-مسیریابی مراکز ذخیره سازی، یک مدل برنامه ریزی ریاضی غیر خطی دو هدفه با ضرایب قطعی است. جهت حل مدل در مقیاس بزرگ، الگوریتم رقابت استعماری ارائه گردیده است. لازم به ذکر است جهت تنظیم کردن پارامترهای الگوریتم پیشنهادی در این پایان نامه، مسائل مکان¬یابی مراکز را به دو دسته مسائل با سایز بالا و مسایل با سایز کوچک تقسیم کرده و برای هریک از دسته مسائل، بهترین مجموعه پارامترها را توسط روش سطوح پاسخ تخمین زده ایم. عملکرد الگوریتم پیشنهادی با الگوریتم ژنتیک بر اساس دو مقیاس زمان محاسبه و درصد شکاف مقایسه شده است و نتایج، عملکرد بهتر این الگوریتم را نشان می دهد. جهت ارائه ی تصمیمات مدیریتی، چندین تحلیل حساسیت صورت پذیرفته و ارائه گردیده است. واژه های کلیدی: حمل و نقل مواد سوختی، مکان‌یابی - مسیریابی، ریسک، مدل سازی ریاضی.
    Abstract
    Energy is one of the most important resources for economic and social development. Nowadays, different kinds of fuel have central role in supplying daily energy. Regard to this critical role of fuel, cost of fuel is one of undeniable part of family charges in all around of the world. Varity of fuel usage and cost of fuel distribution, forced researchers to work on this filed. However, cost is most important characteristic in fuel distribution network, we can work on fuel distribution network from others point of view, for example risk assessment, travel time and reliability. Although in the past few decades, numerous articles was worked in the field of fuel distribution network, nevertheless there are still several issues for more study. One of this issues is fuel storages location-routing problem. In this study, we develop a bi-objective, multi- mode model in which first objective will reduce cost and second objective will decrease risk of distribution network. Storages is considered as the most important part of fuel distribution network and tried to find optimal place for storage and calculating their capacity. Our provided model is a fuzzy nonlinear mathematical model which we will use Imperialist Competitive Algorithm (ICA) for solving big size problems. Then a Response surface methodology (RSM) is used for optimizing algorithm’s parameters. To solve the model, TH method is used to find the equivalent single objective model. Finally, an exact solution is used to solve the model. A sensitivity analysis is provided to discuss the computational results. Keywords: Fuel Distribution, Location-Routing Problem, Risk Assessment, Mathematical Model