عنوان پایاننامه
مولفهها و الگوی حیات معقول از دیدگاه علامه طباطبایی
- رشته تحصیلی
- فلسفه دین
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002610;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78682;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002610;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78682
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- راضیه عیوضی
- استاد راهنما
- یحیی کبیر
- چکیده
- چکیده حیات انسان و چگونگی و هست و باید های آن،همواره یکی از بزرگترین دغدغه های انسان شناسان،حکیمان و در رأس همه ی آنان پیامبران الهی و اوصیای آنان بوده و اصولاً هدف از فرستادن پیامبران و انزال کتب،راهنمایی و ایصال انسان به زندگی والا و هدفی اعلا بوده است . خداوند نیروهای گوناگونی را در انسان آفریده و استعدادهای متفاوتی به او داده است تا در مسیر تکامل خود گام بردارد،مانند نیروی عقل،اندیشه و فطرت. از سوی دیگر خداوند پیامبرانی را با کتاب و میزان به سوی بندگان خود فرستاده تا از طریق نشان دادن راه راست و بدون ابهام،انسانها را به سوی هدف آفرینش حرکت دهند. از دیدگاه قرآن،برنامه هایی که برای سعادت انسانها ارسال شده است،بر اساس فطرت انسانی بنا شده است.برنامه های الهی هیچ یک مخالف فطرت انسانی نیست .میان این برنامه ها و نهاد و ذات انسان تضادی وجود ندارد. بایدها و نبایدهای قرآنی همه در رابطه با حیات انسانها تنظیم شده است.یعنی این تکالیف به گونه ای است که التزام به آنها تضمین کننده سعادت دنیوی و اخروی انسانها است. طبق دیدگاه علاَمه طباطبایی(ره)، تمامی موجودات و از آن جمله انسان در زندگیش به سوی آن هدفی که برای آن آفریده شده،هدایت شده است و در خلقتش به هر جهاز و ابزاری هم که در رسیدن به آن هدف نیازمند است مجهّز گشته و زندگی با قوام و سعادتمندانه اش،آن قسم زندگی ای است که اعمال حیاتی آن منطبق با خلقت و فطرت باشد. قرآن کریم،این زندگی سعادتمندانه و ایده آل را حیات طیبه نامگذاری کرده است، حیاتی که ایمان و عمل صالح دو رکن اساسی آن به شمار می رود.به عبارت دیگر اگر کسی ایمان داشته باشد و دست به اعمال صالح بزند از حیات طیبه برخوردار خواهد شد.
- Abstract
- Abstract Human life and its norms always is one of the most important concerns of anthropologists and philosophers, especially prophets and their successive and the main purpose of descending prophets and Books is to guide human to exalted life God has created different powers like as wise, think and nature in human and given different talents to him/her to take step in his/her evolution. On the other hand, God has sent prophets with Books to direct human toward creation purpose by showing the real way. From the viewpoint of Quran, edicts having been sent for human bliss are based on human nature. Divine edicts are not opposed human nature. There is no difference between the edicts and human nature. Quran edicts being lawful or illegal have been made on the basis of human life. It means these duties are in the way that accompanying them ensures this world and that world bliss of human. According to the view of Allame Tabatabaee, all creatures, especially human, have been directed toward the purpose for which they have been created and have been equipped to all means required to reach the purpose. Blissful life is one that its vital acts correspond to nature and creation. Quran has named this blissful and ideal life as pure and sacred life; the life in which faith and charitable act are two main components. In other word, if human has faith and act charitably, will profit from pure and sacred life. Keywords: Allame Tabatabaee, life, human, nature, religion, perfect human, pure life, faith, wise, intellectual life.