عنوان پایاننامه
ارائه الگوی سیاستگذاری ارتقاسوادرسانه ای مرتبط بافضای مجازی نوجوانان ایرانی(مطالعه موردی تلگرام)
- رشته تحصیلی
- مدیریت رسانه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79809;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79809
- تاریخ دفاع
- ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
- استاد راهنما
- طاهر روشندل اربطانی
- چکیده
- با توجه به اهمیت سواد رسانهای با افزایش نقش فناوری اطلاعات، از جمله: شبکههای اجتماعی، بررسی عوامل مؤثر بر بهبود سیاستگذاری، در این بخش یعنی سواد رسانهای میتواند از آسیبهای اجتماعی به وجود آمده، در بین اقشار مختلف جامعه بهویژه نوجوانان جلوگیری نماید. هدف اصلی پژوهش حاضر، ارائه الگوی سیاستگذاری بهمنظور ارتقا سواد رسانهای نوجوانان ایران، در فضای مجازی (تلگرام) بوده است. روش تحقیق، از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت ازجمله تحقیقات توصیفی – پیمایشی بوده است. جامعه آماری این تحقیق، خبرگان حوزه سیاستگذاری در زمینه سواد رسانهای بوده است. محقق 18 خبره را تا به حد اشباع نظری در این پژوهش به کارگرفته بود. روشگردآوری در این پژوهش مصاحبه بوده است. مصاحبه صورتگرفته بهصورت عمیق بوده است و برای تجزیه و تحلیل، از رویکرد تئوری داده بنیاد در این پژوهش استفادهشده بود. با توجه به رویکرد نظاممند مورد استفاده در این پژوهش محقق 8 معیار مهم در این بخش شناسایی نموده بود که شامل تولید محتوایی رسانهای، توانمندسازی جامعه، آموزش سواد رسانهای، تدوین سیاستگذاری سواد رسانهای، بسترسازی در جامعه، آیندهگرایی، ارتباط با بخشهای جامعه و در نهایت ویژگیهای جمعیت شناختی بوده است. کلمات کلیدی: سواد رسانهای، سیاستگذاری در حوزه رسانه، تئوری داده بنیاد، نوجوانان، فضای مجازی
- Abstract
- Abstract Given the importance of media literacy by increasing the role of information technology such as social networking, this section reviews the factors influencing policymakers improve the literacy social media can help prevent damage. The main objective of this study is to provide a model for policymakers to promote media literacy of young people in cyberspace (telegram) respectively. The research method from the point of view of the functional purpose and nature of the survey is descriptive. The population of this research, policy experts in the field of media literacy. 18 expert researcher has used in this study was theoretical saturation. The method used in this study were interviewed. Has been interviewed in depth analysis of grounded theory approach was used in this study. Due to the systematic approach used in this study, the researcher has identified eight key criterion in this section, which includes Production of media content, enabling society; education, media literacy, media literacy policy formulation, in the context of a future-oriented relationship with the community and was eventually demographic characteristics. Keywords: media literacy, policymakers in the media, grounded theory