عنوان پایان‌نامه

بررسی شخصیت شناسی شهرزاد با رویکرد اساطیری در نسخه های شرقی ع تصویرسازی مجرد و مفهومی قصه شهرزاد (داستان مدخل در هزار و یک شب )



    دانشجو در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی شخصیت شناسی شهرزاد با رویکرد اساطیری در نسخه های شرقی ع تصویرسازی مجرد و مفهومی قصه شهرزاد (داستان مدخل در هزار و یک شب )" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    تصویرسازی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11968;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81992;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11968;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81992
    تاریخ دفاع
    ۱۶ اسفند ۱۳۹۵

    پژوهش پیش رو کوششی است با رویکردی اسطوره شناختی، که خاستگاه وجودی شهرزاد به عنوان زن اصلی و محوری هزارویک شب و خواهرش دین آزاد در کنار وی را به عنوان دو زن جدانشدنی و در کنار هم، بررسی می کند؛ و هزارو یک شب اثر زنانه ی شهرزاد با نگاهی تطبیقی به ویژگی های هنر و ادبیات فمنیستی مورد ارزیابی و سنجش واقع شده است. متن اصلی پژوهش به روش استقرایی و از جز به کل تحقیق گردید. برای رسیدن به این محتوا مسیر مطالعاتی در زمینه ی جایگاه زن و زنانگی در هزارویک شب از قصه ی مدخل کتاب آغاز و به تحلیل و بررسی تصویری زنان هزارویک شب در نسخ گوناگون از جمله نسخه ی مصوّر در هنر درباری به تصویرگری صنیع الملک و شاگردانش و نسخه های چاپ سنگی هزارویک شب دوره ی قاجار که از این میان میرزاعلیقلی خویی به عنوان نماینده ی هزارو یک شب مصوّر در هنر عامیانه، منجرگردید. وضعیت اجتماعی سیاسی و جایگاه زنان در حرمسرای عهد قاجار، و وجود خیل تصاویر زنان در هنرهای تصویری قاجار، جلوه ای زنانه به هنر این دوران می بخشد، که به موازات سیر هنری و تحولات صنعتی، فرهنگی و معیارهای زیبایی شناسی زمان خود نگاه مردسالارانه به زن را بازگو می کند. کوشش به عمل آمده در این پایان نامه حاکی از نگاهی زنانه و زن محور به زن ستیزی مردانی است که در تصویرسازی های خویش برای کتاب شهرزاد، حق مطلب را ادا نکرده و اهداف زن قهرمانِ قصه ی خویشتن شهرزاد را همچنان در هزار و یک پستوی افسانه و خیال هزارو یک شب پنهان نگاه داشته اند.
    Abstract
    This research is an attempt with mythological approach, that studies the origin of Shahrzad as the main and key woman of Thousand and one nights and her sister Dinazad beside her as two women inseparable and together, and Thousand and one nightswomen's masterpiece is evaluated with a comparative perspective on characteristics of feminist art and literature. The original study was inductive and component to the whole investigation. To achieve this content, the study path in the field of the status of women and femininity in Thousand and one nights started from the book entries and led to imaginary analyze of the of Thousand and one nights'swomen in various versions, including illustrated version in court art illustrated by Sani-ol-molk and his students and lithographyversions of Thousand and one nights in Qajar periods of which among them Mirza Aliquli Khoei was as the representative of Thousand and one nights illustrated in folk art. Political and social status of women in the harem of the Qajar era, the large images of women in the visual arts of Qajar era, gives a women sight to the art of this period, that along with the art history and industrial and cultural developments, and aesthetics criteria of its time tells its chauvinistic point of view to woman. The effort in this dissertation suggests a feminine and gynocentric look to misogyny of men who in their imagery for book of Shahrzad not give The whole story, and have kept hidden the purposes of the hero woman of Shahrzad herself in a Thousand and one night fabulous pesto and dreams. Keywords: Thousand and One Nights, Shahrzad, Dinazad, Sani-ol-molk, Mirza Aliquli Khoei