عنوان پایاننامه
ارائه ابزاری جهت سنجش نوآوری مدل های کسب و کار دیجیتال در شرکتهای نوپای اینترنتی ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت MBA - استراتژی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81453;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81453
- تاریخ دفاع
- ۱۸ اسفند ۱۳۹۵
- دانشجو
- سعید حیدری
- استاد راهنما
- منوچهر انصاری
- چکیده
- نوآوری در مدل کسب و کار موضوعی است که اخیرا بسیار مورد توجه قرار گرفته است و بسیاری از سازمان ها از آن به عنوان منبعی برای ایجاد مزیت رقابتی استفاده می کنند. با وجود اینکه در سال های اخیر مقالات بسیاری به نوآوری در مدل کسب و کار پرداخته اند، اما موضوع مهمی که کمتر به آن پرداخته شده است، سنجش و اندازه گیری نوآوری مدل کسب و کار است. داشتن ابزاری برای سنجش نوآوری مدل کسب و کار این امکان را به ما می دهد تا بتوانیم به مقایسه نوآوری مدل کسب و کار شرکت ها پرداخته و به آنها در مسیر نوآوری مدل کسب و کار کمک کنیم. ما در این تحقیق ابتدا به معرفی نوآوری مدل کسب و کار پرداخته ایم. به مفهومی با عنوان الگوهای مدل کسب و کار را که در سال های اخیر در ادبیات نوآوری مدل کسب و کار معرفی شده است، می پردازیم. این الگوهای مدل کسب و کار به عنوان گزینه های بالقوه ایجاد نوآوری مدل کسب و کار در شرکت ها معرفی شده است. از آنجا که الگوهای مدل کسب و کار به یک میزان نوآوری مدل کسب و کار ایجاد نمی کنند، برای مقایسه و سنجش نوآوری هر الگو از معیارهای سنجش نوآوری مدل کسب و کار استفاده شده است. مدل سه بعدی تاران در این پژوهش به این منظور معرفی و استفاده شده است. در نهایت بر اساس این مدل و الگوهای نوآوری، ابزاری برای سنجش نوآوری مدل کسب و کار پیشنهاد شده است. مدل کسب و کار در همه شرکت ها بسیار مهم و کلیدی است. همچنین یکی از اصلی ترین معیارهای موفقیت کسب و کارهای نوپا (استارتاپ) مدل کسب و کار مناسب است و اصولا کسب و کارهای نوپا (استارتاپ) سازمانی معرفی شده است که به دنبال مدل کسب و کار مناسب خود است. علاوه بر این تعداد کسب و کارهای نوپا (استارتاپ) در کشورمان ،همزمان با روند جهانی، با سرعت زیادی افزایش پیدا می کنند و این کسب وکارها به نوعی منبع نوآوری می باشند. لذا ما در این پژوهش، دو استارتاپ اینترنتی کشور را با ابزار پیشنهادی خود مورد ارزیابی قرار دادیم.
- Abstract
- Business model innovation is a topic that has received much attention from academia as well as from business practice. After extensive research on the definition and conceptualization of the concept and publication of many case-based results, recently scholars have been calling for more generalizable results, large-scale investigations and greater empirical sophistication. Despite the great importance of measuring business model innovation for various purposes, a validated measurement scale is still not available. In this thesis we want to fill this gap. In order to design the tool, we used business model patterns that is recently introduced in academic researches. To test the proposed tool, we implement it in measuring two Iranian startups.