عنوان پایان‌نامه

نقش شبکه‌های اجتماعی در جنبش نوین اجتماعی اقلیم کردستان عراق



    دانشجو در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نقش شبکه‌های اجتماعی در جنبش نوین اجتماعی اقلیم کردستان عراق" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: 4946 رس;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79119;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: 4946 رس;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79119
    تاریخ دفاع
    ۱۱ اسفند ۱۳۹۵

    پژوهش حاضر نقش شبکه های اجتماعی مجازی در جنبش 17 فوریه 2011 اقلیم کردستان عراق را مورد مطالعه قرار داده و برای شناخت بهتر مولفه های نوظهور تأثیرگذار بر این جنبش از نظریه جامعه شبکه ای مانوئل کاستلز بهره گرفته است. بر این مبنا برای دریافتی بهتر و دقیق تر از پیچیدگی های این موضوع، روش قوم نگاری مناسب به نظر رسید، و داده ها از سه شیوه میدانی (مشاهده مشارکتی نگارنده)، تصویری (عکس ها و فیلم های بازه زمانی جنبش ) و کلامی (مصاحبه عمیق با 15 صاحب نظر اجتماعی) جمع آوری شد. تحلیل یافته های این پژوهش نشان داد شبکه های اجتماعی مجازی در جنبش 17 فوریه 2011 کردستان، حائز ظرفیت هایی دوگانه بوده اند؛ القای روحیه توانایی در مقابله با اقتدار حاکم، مقابله با نگرش سنتی اقتدارگرایی رسانه ای، در اختیار مکانیزم خوداصلاحی به جنبش از طریق ماهیت تعاملی این شبکه ها و پیش بردن اهداف جنبش از طریق استفاده از مکانیزم دوگانه تقلید و خلاقیت، کنشگران و مالکیت رسانه ها شخصی، مهمترین تأثیرات مثبت شناسایی شده این شبکه ها برای جنبش اجتماعی مذکور بود. همچنین مسائلی نظیر فقدان جهت دهی منسجم توسط رهبری واحد، گستردگی با ژرفای اندک و شکاف نسلی و سوادی بهره گیران از شبکه های اجتماعی، از تاثیرات منفی شبکه های اجتماعی مجازی بر جنبش اجتماعی مورد نظر تشخیص داده شد. کلمات کلیدی: جنبش اجتماعی کردستان، شبکه های اجتماعی مجازی، جامعه شبکه ای کاستلز، هویت، قدرت.
    Abstract
    This research has studied the role of social networks in KURDESTAN’ movement which begun in 17th Feb 2011. I applied the theory of Network society which was extended by Manuel Castells to my case study in order to achieve a broader approach on the new influencing components in the Movement. Methodologically, I used Ethnography so to draw the complexity of the subject. The data was collected through field observation (I was the participant observer), pictorial (the pictures and videos were documented at Movement’s period) and interviews (deep interview with 15 social prominent figures). The research results indicated that the social media has had two types of capacity in the 2011 movement: 1) Moral induction of ability to be against the power, fight the traditional view about authoritarian media; 2), create the possibility of self-correction and considering the interactive feature of these networks through uses of imitation/creativity and personal ownership. These are the positive aspects of these networks on the movement. Also lack of orientation by a unit leadership, Spread with little depth, the generation and knowledge gap between the users of social Media are recognized as the negative aspects of these networks on the movement. Key words: KURDESTAN’s Social Movement, Social Media, Network society, Identity, Power.