عنوان پایان‌نامه

ارائه ی چارچوب مفهومی کاربردهای شبکه کاوی در تجارت الکترونیک



    دانشجو در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارائه ی چارچوب مفهومی کاربردهای شبکه کاوی در تجارت الکترونیک" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 82034;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 82034
    تاریخ دفاع
    ۱۷ اسفند ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    سعید روحانی

    در سال‌های اخیر‌ شاهد توسعه‌ی سریع شبکه‌های اجتماعی بوده‌ایم، که به طور جدی روش ارتباطی مردم و نحوه‌ی به دست آوردن اطلاعات توسط آنان را تغییر داده است. نظرات، ارزیابی‌ها و مرورهای کاربران در این شبکه‌ها با توجه به رشد علاقه به تجارت ‌الکترونیک، به طور چشمگیری در حال افزایش است. امروزه مشتریان وابستگی زیادی به دیدگاه‌ها و نظراتی که توسط مشتریان موجود ارسال شده دارند و در عوض تولیدکنندگان و ارائه کنندگان خدمات از تحلیل نظریات مشتریان برای بهبود کیفیت و استاندارهای کالا و خدمات خود بهره می گیرند. کاوش نظرات یا تحلیل احساس از کاربردهای شبکه کاوی، یک مطالعه ی محاسباتی درمورد نظرات، نیات، احساسات و نگرشی است که در متن ها در ارتباط با یک موجودیت بیان شده است و در واقع امر کشف، استخراج و طبقه بندی نظرات، نیات و نگرش ها نسبت به موضوعات مشخص است که در متن ورودی توسط کاربر گنجانده شده است. با توجه به اهمیت موضوع شبکه کاوی در عصر حاضر در این پژوهش ابتدا در بخش اول کاربردهای شبکه کاوی با استفاده از روش تحلیل محتوا در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی استخراج شده و سپس در بخش دوم کاربردهای یافت شده در دو بخش فنی و اقتصادی انتخاب شدند و با استفاده از نظرسنجی از خبرگان و تحلیل با نرم افزار spss کاربردهای با اهمیت تر از میان این کاربردها شناسایی شدند. در گام بعد جهت اولویت بندی کاربردها با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی(AHP)، مقایسات زوجی صورت گرفته و با توزیع پرسشنامه ی مقایسات زوجی میان خبرگان داده های مورد نظر جمع آوری شدند. سپس با استفاده از نرم افزارExpert Choice کاربردها به ترتیب اهمیت الویت بندی شدند. در انتها نیز یک چارچوب مفهومی از کاربردهای شبکه کاوی در تجارت الکترونیکی ارائه شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که در بخش اقتصادی بیشتر مشتریان و تشخیص آن ها و موضوعات مالی و بانکی دارای اهمیت می باشند و مسائل مربوط به محصولات در جایگاه پایین تری قرار دارند.
    Abstract
    In recent years, we have observed the rapid development of social media, which has drastically transformed the way in which people communicate and obtain information. Sentiments, evaluations, and reviews are becoming very much evident due to growing interest in e-commerce, which is also a prominent source of expressing and analyzing opinions. Nowadays, customers on e-commerce site mostly rely on reviews posted by existing customers, and producers and service providers, in turn, analyze customers’ opinions to improve the quality and standards of their product and services. Sentiment analysis is a computational study of opinions, sentiments, emotions, and attitude expressed in texts towards an entity. Sentiment analysis is the task of detecting, extracting and classifying opinions, sentiments and attitudes concerning different topics, as expressed in textual input. In this paper we intend to work on classification of social mining applications in electronic commerce and finally present a conceptual framework of social mining applications in electronic commerce. This study is consisted of two parts: we use content analysis method in applications identification part and survey method in prioritization and classification of applications part by the help of AHP (multi-criteria decision analysis tool). Also we ask expert professors in information technology from Several universities in Tehran for having interview and filling out the questionnaire. Key words: social mining, e-commerce, opinion mining