عنوان پایان‌نامه

امکان سنجی اجرایی شدن اصول بازاریابی در کتابخانه های مرکزی و دانشکده ای دانشگاه های دولتی شهر تهران از دیدگاه سرپرستان کتابخانه ها




    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 39214;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 531ک
    تاریخ دفاع
    ۲۹ آبان ۱۳۸۷
    استاد راهنما
    نادر نقشینه

    پژوهش حاضر به بررسی امکان سنجی اجرایی شدن اصول بازاریابی در کتابخانه های مرکزی و دانشکده ای دانشگاه های دولتی شهر تهران از دید سرپرستان این کتابخانه ها می پردازد. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش 102 نفر از مدیران کتابخانه های دانشگاههای دولتی بودند که به طور مستقیم تحت پوشش وزارت علوم،تحقیقات و فناوری قرار دارند. این پژوهش به روش پیمایش انجام شد و از پرسشنامه محقق ساخته استقاده گردید. در نهایت 80 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان می دهد که میزان آشنایی مدیران با مفهوم بازاریابی و همچنین مؤلفه های یک طرح بازاریابی بالاتر از حد میانگین است. در میان متغیرهای مطرح در آمیخته 4p محصول، مکان، فعالیت های تشویقی و ترغیبی، و بها به ترتیب بالاترین اولویت را از نظر مدیران به خود اختصاص داده اند. همچنین امکان اجرایی شدن این اصول در سطح کتابخانه های مورد مطالعه بالاتر از حد میانگین است.
    Abstract
    Abstract The present study investigates the feasibility of implementing marketing principles within the Central and Faculty libraries of government-sponsored Universities in Metro Tehran. The study focuses on the attitude of library managers towards this issue. The population was drawn from the ranks of library managers on 10 universities supervised by the Ministry of Science, Research and Technology. A survey method, using a questionnaire as a data collection tool was used. Due to the small population size, no sampling technique was used and the questionnaire had been sent out to 102 managers. Eighty questionnaires were analyzed, using SPSS as a data analysis tool. Findings demonstrated that the level of managerial familiarity with the concept of marketing in libraries is average. However there was more than average familiarity with the component of a marketing plan. Findings regarding the application propensity for each of the 4P marketing mix in libraries studied indicate that product, place, promotion and price are the focus of library managers. With respect to the feasibility of implementation of marketing principles in libraries, it seems that it is average. Furthermore the majority of managers agreed with the idea of having a separate marketing unit within the academic libraries. They also welcomed soliciting the views of marketing experts in drafting a marketing plan for libraries. It should be noted that there was a significant difference between managers with formal training in library science and those without such training with respect to implementation of marketing in libraries. However, no significant differences between technical and non-technical academic libraries was observed. Keywords: Marketing, Academic libraries, government-sponsored universities, Tehran, Library managers